راهنمای جامع و قطعی بازاریابی در سال 1402
بازاریابی یا مارکتینگ (marketing) چیست و چه تأثیری میتواند بر روی کسب و کارها داشته باشد؟ این سوال تقریبا همان چیزی است که همهی افراد هنگام شروع کسب و کارشان ، درگیر آن هستند و اینکه چگونه با استفاده از بازاریابی میتوان باعث رشد و توسعهی شغل خود شد؟
قبل از ارائهی هر راهکاری باید در ابتدا مفهوم بازاریابی را به خوبی درک کنیم.
ولی اگر بخواهم در قالب یک مثال شما را با آن آشنا کنم، باید بگویم ، بازاریابی همان چیزیست که باعث میشود درآمدِ دو کسبوکارِ کاملاً مشابه از لحاظ فعالیت و مکان ، 10 برابر باهم متفاوت باشد .(یعنی یکی 10 برابر درآمدش از دیگری بیشتر شود.)
آیا به نظر شما جذاب نیست؟؟؟؟
اما در ادامهی این محتوا قرار است چه مطالبی گفته شود و شما با چه مواردی آشنا خواهید شد .
در طول این مقاله با :
- مزیت های بازاریابی و دلیل استفاده از آن در کسب و کارها آشنا میشوید.
- انواع بازاریابی را میشناسید.
- یاد میگیرید که چطور با استفاده از 5 روش اصولی و امتحان شده به کسب و کارِ خود رونق دهید.
- یاد میگیرید چطور بازاریابیها باعث جذب مشتری میشوند.
- و درآخر هم به سوالاتِ پرتکراری که افراد در مورد بازاریابی ونحوهی استفاده از آن در کسب و کارشان دارند، پاسخهایی ارائه خواهم داد.
این محتوا کامل ترین مقاله در مورد بازاریابی در کل ایران است و میتواند به شما در آشنایی با بازاریابی و طریقهی استفاده از آن در کسب و کار کمک کند .
بنابراین اگر تصمیم دارید کسب و کارِ خود را حرفهای کنید و این مطالب نیز برای شما جذاب بوده است ،همین حالا با من همراه شو و شروع به خواندن این نوشته کن !!!
فهرست مطالب این مقاله
بازاریابی به معنای ساده، یعنی انجام فرآیندهایی که باعث میشود مشتری به محصولات و خدمات ما جذب شده و کاری را انجام دهد که هدف اصلی ما است .(مثلاً خریدکردن)
4 پایه یا رکن هستند که ترکیب آنها موجب شکلگیری بازاریابی میشود.
این پایهها به 4p بازاریابی معروف اند. (نگران نباشید اصلاً چیز ترسناک و عجیبی نیست. 4p فقط چهار کلمه هستند که ابتدای آنها با حرف p شروع میشود.)
بیاید با 4p بازاریابی آشنا شویم :
چهار رکن بازاریابی ( 4p بازاریابی )
1.محصول (product)
کالا یا خدماتی هستند که قصد داریم به ازای دریافت پول در اختیار مشتری قرار دهیم.
2. مکان توزیع (place)
یعنی ما تصمیم داریم محصولمان را چطور و در چه مکانی به دست مشتریهای خود برسانیم.
3. قیمت گذاری (pricing)
بررسی همهی مواردی که بر روی قیمت تاثیر میگذارد. (به طورِکل منظور، پروسهی قیمتگذاری بر روی محصولات و خدمات است.)
4. ترویج (promotion)
فعالیتهایی که باعث میشوند ما به واسطهی آنها مزایای محصولاتمان را به مخاطبها معرفی کنیم و آنها را به خرید کردن تشویق کنیم.(همان معرفی محصول و ترغیب کردن مشتریها)
وقتی از دور به واژهی بازاریابی نگاه میکنیم، به نظر بسیار ترسناک است و بعضاً فکر می کنیم، مواردی هستن که شاید هرکسی نتواند آنها را یاد بگیرد .
اما پدر علم بازاریابی نوین، فیلیپ کاتلر در طول تحقیقات بسیار زیادی که در سالیان طولانی انجام داده، کل مبحث مارکتینگ یا بازاریابی جدید را در 4 قدم اصلی خلاصه میکند .
البته پروسهی رسیدن به این نتیجه بسیار طولانی بوده و ایشان در نسل های مختلف این مبحث را کامل کرده است . چون بیان توضیحات آن به دور از حوصله است به مطلب اصلی خودمان میپردازیم.( اما از همین تریبون از جناب کاتلر بابت این تلاشها تشکر میکنم.)
گام های اصلی بازاریابی
بازاریابی نوین باید به ترتیب زیر انجام شود تا بتواند باعث پیشرفت یک تولید کننده (کالا یا خدمات) شود .
گام اول ، تحقیق بازار :
قبل ازشروع هر کاری تولیدکنندگان باید بتوانند در بازارِ هدفِ خود، تحقیقات بسیار دقیقی را انجام دهند ، تا متوجه نیازهای اساسی مخاطبان هدفشان شوند.
گام دوم ، تولید :
بعداز بازاریابی اولیه و شناخت دقیق نیازها وخواستههای مخاطبان هدف ، حالا تولید کنندگان میتوانند محصولاتی را تولید کنند که موردپسند مشتریانشان قرار بگیرد .(یعنی حالا محصولی داریم که طبق نیاز های مخاطبان ماست و به آن احتیاج دارند.)
گام سوم ، بازاریابی :
در این گام همانطور که از اسمش پیداست ، باید شروع به بازاریابی کنیم.
اما این بازاریابی متفاوت تر از چیزیست که اکثر افراد انجامش میدهند. (هدف اصلی ما باید این موضوع باشد که چطور با محصولاتمان به افراد کمک کنیم تا بتوانند مشکلاتشان را حل کنند )
یعنی فروش و جذب مشتری باید طوری باشد که فقط یک هدف را دنبال کند ، و آن هم چیزی نیست جز کمک به افراد برای برطرف کردن مشکلات ،رسیدن به آرزوها و رشدکردنشان .
گام چهارم ، ارتباط موثر و همیشگی با مشتری :
یک بازاریابی و فروش موفق ، زمانی کامل میشود که تک تک گامها را تا پایان طی کرده باشیم .
از نظر آقای کاتلر اگر بخواهیم به ذهن و قلب یک مشتری نفوذ پیدا کنیم ، باید همیشه با او در ارتباط باشیم.به طوری که حتی اگر بعد از خرید محصولاتمان با مشکلی مواجه شد، مطمئن باشد که ما در کنارش هستیم و به او کمک خواهیم کرد.
تنها راهی که میتواند این پروسه را تکمیل کند و شما را برای همیشه در خاطرِ مخاطبانتان حک کند، همین گام چهارم یا ارتباط همیشگی با مشتری هاست.
دیدید که اصلاً چیز سختی نیست . اگه بتوانید این چهار نکته یا قدم را حتی بدون آموزش دیدن در کسب و کارتان پیاده کنید ، بازهم تا حدودی به موفقیت و رشد شما کمک خواهد کرد.
بسیارخب ،حالا که دانش و آمادگی لازم را بدست آوردید، بگذارید کمی بیشتر شما را باجزئیات بازاریابی و جاذبههای آن آشنا کنم.
اگر بخواهیم بازاریابی را به طور دقیقتری دسته بندی کنیم باید آن را در سه دستهی زیر بگنجانیم :
بازاریابی B2B :
منظور از بازاریابی B2B یا Business-to-business ، فروش محصولات یک شرکت به یک شرکت دیگر است . در این نوع از بازاریابی شما تبادلی بین یک شرکت با شرکت دیگر یا یک کسب و کار با کسب و کار دیگر انجام میدهید.
در این مدل ، بازاریاب باید طبق یک سلسه مراتب عمل کند .یعنی گاهی برای فروش محصولاتشان به یک شرکت دیگر نیاز دارد تعداد زیادی نشست و مصاحبه داشته باشد و قراردادهای مختلفی را عقد کند.
اما نکتهای که این نوع بازاریابی را متمایز کرده، این موضوع است که با وجود سختتر بودنِ پیدا کردنِ مشتری، اگر در آن موفق شویم،یک فروش فوق العاده را تجربه خواهیم کرد.
چون به جای فروش یک محصول به یک نفر، توانستهایم تعداد زیادی از محصولات را به صورت عمده در یک قرارداد به فروش برسانیم .
فروش یک محصول خاص برای آموزش کارمندان یک شرکت یا فروش یک قطعه به یک شرکت دیگر برای تولید یک محصول جدید ،جزو این مدل از بازاریابی به حساب میآید.
به عنوان مثال شرکت سامسونگ ،قطعههای بعضی از محصولاتش را به شرکتهای دیگر میفروشد تا از آن در تولید محصولاتشان استفاده کنند.
برترین روشها در بازاریابی b2b درسال 2021
بر اساس بررسی هایی که انجام شده ، 10 مورد از کاربردیترین و برترین روشهایی که شرکتها و بازاریابها در بازاریابی b2b درسال 2021 ازآن استفاده می کنند به این صورت است .
بازاریابی محتوا | Content Marketing |
---|---|
بازاریابی ورودی | Inbound Marketing |
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی | Social Media Marketing |
بهینه سازی موتور جستجو یا سئو | Search Engine Optimization |
بازاریابی یا تبلیغات موتور جستجو | Search Engine Marketing/PPC |
بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری و فروش مجدد | Account Based Marketing and Retargeting |
بازاریابی رسانه های کسب شده | Earned Media Marketing |
بازاریابی برنامه ارجاعی یا دهان به دهان | Referral Programs |
رویدادهای مربوط به صنایع | Industry Events |
بازاریابی محاوره ای | Conversational Marketing |
بازاریابی B2C :
منظور از بازاریابی B2C یا business-to-consumer ، فروش محصولات به اشخاص، به صورت مستقل است . تنها تفاوتی که این مدل با روش قبلی یعنی بازاریابی B2B دارد این است که شما میتوانید تک تک اعضای یک خانواده را برای جذب، مورد هدف قرار دهید.
در واقع همهی آنها میتوانند جزو مشتریان شما باشند. این موضوع در مدل قبل تحت سلسه مراتب انجام میگرفت.
همین موضوع باعث میشود، گستره ی مشتریان شما افزایش پیدا کندو مسلماً به دنبال آن، بازاریابی و پیدا کردن این افراد هم ساده تر میشود .
مانند فروش محصولات بهداشتی ،خوراکی ،زیبایی یا هر چیز مشابه دیگر به افراد مختلف جامعه.
برترین روشها در بازاریابی b2c درسال 2021
طبق تحقیقاتی که توسط گروهی از فعالین حوزه ی بازاریابی درسال 2021 انجام شده ، 10مورد از کاربردیترین و پر استفادهترین روشهای بازاریابی b2c به این صورت است :
شبکههای اجتماعی و بازاریابی ویروسی | Social Networks and Viral Marketing |
---|---|
تبلیغات رسانهای پولی | Paid Media Advertising |
بازاریابی اینترنتی | Internet Marketing |
بازاریابی ایمیلی | Email Marketing |
فروش مستقیم | Direct Selling |
بازاریابی نقطه خرید(تبلیغاتی که در محل های خریدانجام می شود.) | Point of Purchase Marketing یا pop marketing |
برند سازی و بازاریابی علت | Branding and Cause Marketing |
بازاریابی محاوره ای | Conversational Marketing |
بازاریابی رسانه های کسب شده (روشهای رایگانی که منجربه جذب مخاطب به کسب و کار شما میشود) | Earned Media Marketing |
بازاریابی داستانی یا قصه گویی | Storytelling |
بازاریابی B2G :
منظور از بازاریابی B2G یا Business to government ، ارائه ی محصولات یا خدمات به نهادها و مراکز دولتی است .
در این نوع از بازاریابی شرکتهای تولید کننده سعی میکنند با شرکت در مناقصههایی که به روشهای مختلف برگزار میشود، قابلیتهای خود را با استفاده از راهکارهای مختلف یا رزومههای موفق به دولت نشان دهند .
در نتیجه نیز موفق به فروش کالا یا خدمات در سطح گسترده و ملی میشوند.
بدست آوردن این بازار بسیار دشوار است و به پیگیری ، تلاش ، رزومه ، تجربه و اطلاعات زیاد در مورد نهادِ مربوطه نیاز دارد. اما در مقابل سودِ قابل توجهی را برای صاحبین کسب و کار به دنبال خواهد داشت .
مثل پروژههای سد سازیِ شرکت های خصوصی برای کشور یا تامین یک محصول خاص برای یک نهاد دولتی.
از سال های گذشته تا اکنون انواع مختلفی از بازاریابی به وجود آمده است که باعث میشوند از روشهای متنوعی برای کسب و کارمان مشتری جذب کنیم.
افراد میتوانند بر اساس نوع و شرایط شغلی خود ، از یک یا چند روش بازاریابی در جهت بهبود کسب و کارشان بهره بگیرند .
در بین مواردی که نام برده شد، بازاریابی b2c به دلیل ارتباط داشتن به صورت مستقیم با افراد ،پر کاربردترین نوع بازاریابی شناخته می شود.
معروف ترین روش های بازاریابی در جهان
شاید اطلاع داشته باشید که تا اکنون روشهای بسیار زیادی از بازاریابی، ثبت شده که تعدادشان از 150 عدد هم تجاوز می کند.
امّا آیا همهی این روشها را باید در کسب و کارمان پیاده کنیم؟
آیا همهی آنها معروف و کاربردیاند؟
بهتر است در ابتدا به این موضوع اشاره کنم که این روشها مربوط به هر سه نوعِ دستهی بازاریابی یعنی b2b ، b2c و b2g است.
بر اساس تحقیقات، اگر شما بتوانید تنها یک روش بازاریابی را به خوبی در کسب و کارتان اجرا کنید، باز هم موفق خواهید بود.اما اگر تصور شما از موفقیت، چیزی فراتر از موفقیتهای عمومی باشد، ناچار به استفاده از روش ها و ترفندهای بیشتری خواهید بود.
گاهی این روشها با هم گره خورده و همراه با یکدیگر قابل استفاده هستند و گاهی نیز باید تک به تک آنها را اجرا و بررسی نمود تا در نهایت بتوانیم روش یا روشهای موفق و سازگار با کسب و کار خودمان را پیدا کنیم.
مسلماً هیچ تضمینی وجود ندارد که یک روش تا ابد برای شما نتایج مثبت به دنبال داشته باشد.
ممکن است یک مِتُد بعد از چند سال، دیگر جذاب و قابل استفاده نباشد و یا برعکس ممکن است روش های جدیدتر و کاربردیتری به وجود بیایند که قابلیت ایجاد تحول در کسب و کار شما را داشته باشند.
تفاوت بازاریابی آفلاین و آنلاین
تمام روشهای بازاریابیِ دنیا، یا در گروه بازاریابی آفلاین قرار میگیرند و یا آنلاین .
اما فرق این دو با هم چیست؟
در واقع هر دوی اینها در اصل با هم یکی هستند. یعنی نوع فعالیت در آنها شبیه ، اما بستری که فعالیتها و جذب مخاطب در آن انجام میشود متفاوت است.
همان طور که واضح است، در بازاریابیِ آنلاین همهی فعالیتها به فضای اینترنت نیازمند است اما در بازاریابی آفلاین ،تمام ترفندهای بازاریابی، در بَسترِ خارج از وب و عموماً در محیط فیزیکی انجام میشود.
در تصویر زیر میتوانید شباهت و تفاوت هر کدام را مشاهده کنید.
من در قسمت برترین روش های بازاریابی 2021 به تعدادی از انواع بازاریابی اشاره کردم. اماقصد دارم در قسمت بعدی ،انواع روش های معروف بازاریابی را معرفی کنم .
این روش ها که از 40 مورد عبور نمی کند. جزو محبوب ترین و پر استفادهترین ترفندهایی هستند که در سراسر دنیا برای رشد کسب و کار از آنها استفاده می شود.
معرفی انواع بازاریابی
طبق توضیحات قبلی ،در این بخش قصد معرفی پرکاربردترین روشهای بازاریابی در دنیا را دارم .
بدیهی است که با اطلاع داشتن از آنها و اجرای درستِ هر کدام ،شاهد موفقیتهای بزرگ در کسب و کار خود خواهید بود.
1. بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)
بازاریابی سنتی به تبلیغ یک برند،شرکت یا محصول در هر نوع کانالی اشاره میکند که قبل از ظهور اینترنت وجود داشته است. از آنجایی که در گذشته ، اطلاعات به آسانی در دسترس همه نبود، بازاریابی سنتی بیشتر به تبلیغات کاغذی ، تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها متکی بود.
2. بازاریابی خروجی (Outbound Marketing)
بازاریابی خروجی به تبلیغات سرزده ای گفته میشود که تقریباً همهی ما نسبت به آنها ارادت داریم .این مدل تبلیغات بیشتر از طریق تلویزیون ،رادیو و ایمیل انجام میشود ،اما تبلیغات بیلبوردی وتبلیغات چاپی هم در این دسته قرار میگیرند.
در بازاریابی خروجی ،خواست مخاطبان مهم نیست و فقط جهت این که افراد با یک محصول یا برند آشنا شوند، این تبلیغات جلوی چشمشان گذاشته میشود .(یعنی اگر به آنها نیاز نداشته باشی، مهم نیست باز هم باید این تبلیغات را ببینی.)
مثل تبلیغات تلویزیون در بین فیلمها و سریالها
3. بازاریابی ورودی (Inbound Marketing)
بازاریابی ورودی دقیقاً برعکس مدل قبلی است و هدفش بیشتر جذب مشتریست. معمولاً اکثر ترفندهای این روش در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرد و مخاطبها را در طی مراحلی جذب میکند .
به عنوان مثال یک برند با تولید محتواهای ارزشمند ،مفید و مرتبط ؛ مشتریهای احتمالی را به سمت وبسایت خودش میکشاند .
به محض ورود، با استفاده از ابزار های ارتباطی مثل چت آنلاین، ایمیل و … همچنین ارائهی ارزش افزوده به مخاطب ،به نوعی این افراد را درگیر میکنند. در ادامه ی این زنجیره و با نحوهی درست ارتباط گیری ،اتفاقی که در همان ابتدا هدف قرار داده شده بود ،رخ میدهد.(مثل خرید محصولات ما)
4. بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)
بازاریابی دیجیتال نقطه مقابل بازاریابی سنتی است و همان طور که از نامش نشان میدهد کاملاً با استفاده از فناوری و اینترنت گره خورده است.
هر نوع تلاشی که برای جذب مخاطب از طریق اینترنت و دستگاه های الکترونیکی صورت گیرد جزو این مدل از بازاریابی به حساب میآید.
موتورهای جستجو ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ،بازاریابی وبسایت ،ویدیو مارکتینگ و تولیدمحتوا مهمترین مدلهای دیجیتال مارکتینگ هستند که در ادامه به صورت خلاصه در مورد هر کدام توضیحاتی را ارائه داده ام .
5. بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing)
بازاریابی موتور جستجو یا SEM ، شامل تمام فعالیت هایی است که باعث شود محصولات یا خدمات شما در صفحات نتایج موتور جستجو (یا SERP) قابل مشاهده باشد.
این روش باعث میشود هنگامی که مخاطب یک کلمه را در اینترنت جستجو کرد؛ کسب و کار شما در نتایجِ برترِ جستجو به او نشان داده شود .
این ترفند به دو صورت طبیعی و تبلیغات کلیکی انجام میشود .
در روش طبیعی که به seo یا سئو معروف است ، یک سری فرایند در وبسایتها انجام میشود که پس از گذشت مدتی ، وبسایت شما در کلماتِ مورد نظر به صورت ارگانیک، در نتایج جستجو نمایان خواهد شد.
در روش تبلیغی(ppc) یا به قول معروف پولی ،کسب و کارها با پرداخت مبالغی به موتور های جستجو،باعث میشوند که تا مدتی و به ازای هر کلیک، وبسایتشان در نتایج اولیه ی جستجو قرار بگیرد تا مخاطب ها بتوانند زودتر با آنها و کسب و کارشان آشنا شوند.
زمانی که مدّت و هزینه تبلیغ آنها به پایان رسید، وبسایت آنها از نتایج صفحه اول در موتور جستجو (مثل صفحه اول گوگل) حذف می شود.
محبوب ترین سیستم تبلیغات کلیکی، با نام Google Ads متعلق به شرکت گوگل هستش .
6. بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا یک ابزار بسیار مهم و کاربردی در بازاریابی ورودی و دیجیتال مارکتینگ است .چون محتوا دقیقاً همان چیزیست که به مخاطبان و موتورهای جستجو، مثل Google اجازه میدهد که اطلاعات مورد نیاز خودشان را در وب پیدا کنند.
تعریف ساده تر آن : تولید ، انتشار و توزیع محتوا برای مخاطبان هدف است .
محتوای ویدیویی ،محتوای تصویری، محتواهای کوتاهِ منتشر شده در شبکههای اجتماعی و مقالات، پر استفادهترینها در بازاریابی محتوا هستند.
در بازاریابی محتوا ، هدف ما این است که به مخاطبان خودمان در طول مسیر خرید کمک کنیم.
یعنی اول سوالات پرتکرار و نگرانیهای قبل از خرید این افراد را مشخص میکنیم و در مرحلهی بعد محتواهایی رو تولید میکنیم که این مشکلات را از سرِ راه آنها بردارد.
کتاب های الکترونیک ،وبینار و لایو اینستاگرام هم بهترین ابزارها برای بازاریابی محتوا به حساب میآیند.
7. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ ،یک روش بسیار محبوب برای برندها است.
پراستفاده ترین رسانهها در حال حاظر، اینستاگرام ،فیسبوک ،لینکدین و توییتر هستند که از آنها برای ارتباط با مخاطب استفاده میشود.
به طور معمول هر کدام از این شبکهها ویژگیهای مختص به خودشان را دارند و محتوای هر کدام هم متناسب با نوع رسانه، متفاوت است .
در این روش تنها هدف ما این است که با تولید محتواهای سرگرم کننده ،جذاب ، آموزنده و متناسب با ویژگی های هر پلتفرم ،کاربرانی را که بدون هیچ هدفی وارد این رسانهها شده اند، به برند یا محصول خودمان جذب کنیم .
8. بازاریابی صوتی (Voice Marketing)
بازاریابی صوتی یک روش بسیار جذاب و البته جدید است که با پیشرفت تکنولوژی هر روز خودش را پر اهمیتتر از قبل نشون میدهد . اگر در مورد دستیار صوتی آمازون الکسا و گوگل هوم شنیده باشید ،خیلی راحت تر این روش را درک میکنید.
در سال های پیشِ رو ما باید سعی کنیم که وبسایتهای خودمان را برای جستجوهای صوتیِ هوشمند، بهینه سازی کنیم تا بتوانیم در آینده ،در کنار رقبا و دنیای تکنولوژی، حرفی برای گفتن داشته باشیم.
وُیس مارکتینگ شباهت بسیار زیادی به سئو دارد، اما مدل پیشرفته تری از آن است و مسلماً نیاز به فعالیت و تلاش بیشتری هم خواهد داشت.
9. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
برخلاف تصور عمومِ مردم در ایران ،ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای بسیار پربازده برای کسب و کارها است. (البته به مخاطبان کسب و کار نیز بستگی دارد.)
ما در بازاریابی ایمیلی، محتواهای آموزشی ،سرگرمی و تبلیغاتی را برای افرادی که مایل به دریافت ایمیل از طرف ما هستند(مشتریان احتمالی)،ارسال میکنیم تا با جذب این افراد، آنها را به مشتریان قطعی تبدیل کنیم.
با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدنِ سیستم های مکمل ، این روش بسیار جذابتر یا به نوعی هوشمندتر شده است. به طوری که به راحتی میتوان رفتار مخاطب را در طول این ارتباط پیامی ( به این ارتباط کمپین میگوییم ) پیش بینی کرد.
یعنی دقیقاً تعیین میکنیم که انتخاب یا علاقهی مخاطب هر چیزی که بود، چه پیام یا چه پیشنهادهایی به او ارسال شود تا در نهایت ما به هدفمان برسیم.
10. بازاریابی گفتگو یا مکالمه ای (Conversational Marketing)
در بازاریابی مکالمه ای ،باید به صورت مستقیم و با استفاده از تواناییِ مکالمه شخصی یا تک به تک، با افراد ارتباط برقرار کنیم و آنها را در طی یک یا چند مرحله به مشتریان خودمان تبدیل کنیم.
در این روش که بیشتر از طریق تلفن (تلفن مارکتینگ)صورت میگیرد، اولین ارتباط سازی را با افراد شکل میدهیم و در ادامه ی مسیر از طریق ایمیل ،پیامرسانها و حتی ملاقاتهای حضوری، مخاطبان را آهسته آهسته به مشتری تبدیل میکنیم .
مدیریت ارتباطات در این روش کمی سخت خواهدبود. بنابراین حتماً به ابزارهایی برای بررسیِ دائمیِ روند کار و برنامههای روزانهی خود نیاز خواهید داشت.
11. بازاریابی هَمهَمه (Buzz Marketing)
بازاریابیِ همهمه یک شکل از بازاریابی دهان به دهان است (در ادامه در مورد آن صحبت کرده ام) که در آن از محتواهای خلاقانه ، رویدادها و اتفاقات تاثیرگذار جامعه برای معرفی یک محصول جدید و معروف کردنش استفاده میشود.
همان طور که از نامش مشخص است ،در این روش سعی میشود با استفاده از ترفندهای مختلف (البته بیشتر در شبکه های اجتماعی )یک محصول ،یک برند و یا یک شخص را پر رنگ کنند و اتفاقی بیافتد که همه در مورد این قضیه با هم صحبت کنند یا درموردش کنجکاو شوند و جستجو انجام دهند .
مثلاً خانم برادران جوانترین بانوی کارآفرین ایران شد.
این یک تیتر است که میتوان آن را در رسانه ها پخش کرد و باعث شد که همه کنجکاو شوند و ببینند که خانم برادران اصلاً چه شخصی است و کارش چیست.
12. بازاریابی اینفلوئنسر (Influencer Marketing)
اینفلوئنسرها افراد متخصص یا محبوب در یک زمینه ی خاص هستند که تاثیر زیادی روی مخاطبانشان میگذارند.
از آن جایی که مخاطبان این افراد بسیار هدفمند و علاقمند به یک موضوع خاص هستند ،این فضا میتواند برای برندها و محصولاتی که مرتبط یا نزدیک به این بازارند ،بسیار جذاب باشد و مشتریان زیادی را برای آنها به وجود آورد.
اینفلوئنسرها در سطح اینترنت و بیشتر در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند.
اگر شما قصد داشته باشید از این افراد برای تبلیغ و بازاریابی استفاده کنید ،حتماً باید از مدتی قبل، روی مدل فعالیت این اشخاص ، نحوهی ارتباطشان با مخاطب و میزان تاثیرگذاری آنها تحقیق کنید تا بهترین گزینه را برای تبلیغ انتخاب کرده و بعد وارد مذاکره شوید.
13. بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing)
بازاریابی اکتسابی در واقع مجموعهای از ترفندها و روشهای بازاریابی است که دقیقاً بر فروش تمرکز دارد و هدفش فقط ایجاد درآمد است .
در روشهای دیگرِ بازاریابی، سعی میکنیم تا حدودی خودمان را به افراد بشناسانیم و برندمان را مطرح و در نهایت افراد را به محصولات یا خدماتمان علاقمند کنیم.
به عنوان مثال؛ با استفاده از بازاریابی محتوا سعی میکنیم که مخاطبان را به وبسایتمان جذب کنیم یا بهتر است بگویم برای وبسایتمان ترافیک ایجاد کنیم.
اما در بازاریابی اکتسابی، با استفاده از روشهای مختلف باعث میشویم، این مخاطبها به مشتری یا خریداران محصولاتمان تبدیل شوند.
در تصویر زیر 4 روش عالی و کاربردی, در بازاریابی اکتسابی را مشاهده میکنید.
14. بازاریابی زمینه ای (Contextual Marketing)
بازاریابی زمینه ای یک مدل بازاریابی آنلاین است . در این روش به افراد بر اساس چیزهایی که جستجو می کنند یا طبق سابقه ی مرور اخیر آنها ، تبلیغات هدفمند نشان داده میشود.
در این روش سعی میشود که کاملاً این تبلیغات بر اساس علاقهی کاربرها باشد تا باعث مزاحمت برای آنها و کاهش نرخ کلیک نشود .
به عنوان مثال ، برنامه گوگل ادسنس ( AdSense ) یک نسخهی ساده است که در آن تبلیغات بر اساس اصطلاحاتی که کاربرها جستجو میکنند نمایش داده میشود.
در یک نسخهی پیچیده تر ؛ بازاریابی زمینه ای از روشی به نام هدف گیری رفتاری برای ارائه تبلیغات مشابه استفاده میکند.
مثلاً یک کاربر در حال مطالعهی بررسی ماشین های سایز متوسط است و بعد یک مقاله در مورد اتومبیلهای کم مصرف میخواند. در مرحله بعد ، کاربر ممکن است از یک سایت خبری عمومی دیدن کند و تبلیغات خودروهای برقی و سوخت های زیستی به او نشان داده شود.(دقیقاً طبق رفتاری که کاربر از خودش نشان میدهد ،همان مدل تبلیغ را هم دریافت میکند.)
یا به تصویر زیر توجه کنید.
اگر شما یک کلمه یا موضوع را در یوتیوب جستجو کنید،سایر ویدیوهایی که به شما نشان داده میشود همه مرتبط با موضوع جستجو شدهی شماست.
15. بازاریابی شخصی شده (Personalized Marketing)
در بازاریابی شخصی سازی شده ،روی مخاطب ها به صورت فرد به فرد تمرکز میشود تا آنها حتی از پیامهایی که از طرف برندِ ما دریافت میکنند احساس مثبت و رضایت پیدا کنند.
راز موفقیت در این روش ،فقط و فقط به شناختِ دقیقِ مخاطبها و بازار هدف شما بستگی دارد، یعنی هر چقدر شما مشتریهای خودتان رو بیشتر بشناسید و نسبت به احساسات آنها آگاهتر باشید، موفقتر خواهید بود.
بازاریابی ایمیلی ،پیامکی و… همه مکمل بازاریابی شخصی سازی شده هستند. اما به این شرط که متناسب با نام و شرایط هر فرد برای او ارسال شده باشد .
16. بازاریابی برند (Brand Marketing)
بازاریابی برند در واقع همان تصویری است که شما از خودتان در ذهن مخاطبهای خود میسازید.
در برند مارکتینگ ،ایجاد حس خوب در دیگران بیشترین اهمیت را دارد یا بهتر است بگویم مهمترین هدفش همین موضوع است.
چون با این روش میتوان از طریق یک داستان یا خاطره، در ذهن مخاطب یک مکان پیدا کرد .
در بازاریابی برند، شما باید مخاطبان یا بازار هدفِ خود را به خوبی بشناسید تا با شخصیت ،اعتقادات و حتی شیوهی زندگی، بتوانید این احساسات خوب را به بهترین صورت در آنها ایجاد کنید.
17. بازاریابی مخفیانه (Stealth Marketing یا Undercover marketing)
در بازاریابی مخفیانه مهمترین نکته این است که محصولات به صورت مخفی و غیر مستقیم به افراد معرفی شوند.
بگذارید با یک مثال بیشتر این موضوع را درک کنیم :
اگر فیلمهای معروف جیمز باند را نگاه کرده باشید، میدانید که شخصیت اصلی در این فیلم، از خودروی اَستون مارتین استفاده میکرد. بنابراین مخاطب با دیدن این صحنهها، ناخودآگاه این برند در ذهنش نقش میبندد .
یا یک شخص پولدار در یک فیلم دیگر، از یک برند خاصِ سیگار استفاده میکند.
یا سلبریتی ها در جشنوارهها، از یک برند خاص، لباس یا جواهراتشان را انتخاب میکنند .
همه ی این موارد، نمونههایی از بازاریابی مخفیست. درست است که به صورت مستقیم هیچ اشارهای به آنها نمیشود، اما همین که افراد معروف یا شخصیتهای خاص از آن محصولات استفاده میکنند ،خود به خود باعث وایرال شدن یا پخش شدن تصاویر و ویدئوهای مربوطه میشود .
در نهایت چیزی که اتفاق میافتد معروف شدن برند تبلیغ کننده است.
18. بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
بازاریابی چریکی بسیار جذاب است . معمولاً برندها در مکانهای عمومی و شلوغ ،یک سری فعالیت جالب و هوشمندانه را به شیوهای کاملاً خلاقانه و با صرف هزینهی کم انجام میدهند .
این فعالیتها باعث میشود که افرادِ بیشتری برند را بشناسند و نسبت به آن اطلاعات به دست بیاورند .
تبلیغات تصویری در آسانسور و مترو و …در این دسته از بازاریابی جای میگیرند.
19. بازاریابی و تبلیغات بومی (Native Marketing)
اگر بخواهم خیلی ساده این روش را معرفی کنم، درواقع محتواهایی هستند که ما با پرداخت هزینه در شبکههای اجتماعی و وبسایتهایی که متعلق به دیگران است ،منتشر می کنیم .
اما یک فرق بین تبلیغات ساده و تبلیغات بومی وجود دارد و آن هم این است که محتوای شما (مقاله ،عکس ،ویدئو و…) باید دقیقاً با ویژگیهایِ محلی که در آن تبلیغ میکنید همخوانی داشته باشد .
مثلاً اگر قصد دارید در یک سایت گردشگری ، رستوران خود را تبلیغ کنید، باید اطلاعات و عکسها به نحوی داخل آن سایت درج شوند که اصلاً حس تبلیغ به مخاطب دست ندهد .
مقاله پیشنهادی:
نمونه : 5 مکان استثنایی در اصفهان که حتما باید غذاهای آن را تست کنید.
رستوران شما میتواند یکی از این مکانهای استثنایی باشد که در سایت مربوطه معرفی میشود. (البته به شرط اینکه واقعا از کیفیت لازم برخوردار باشد.)
20. بازاریابی وابسته یا همکاری (Affiliate Marketing)
بازاریابی وابسته که با نام همکاری در فروش هم معروف است به این صورت انجام میشود که ، صاحبان کسب و کارها به کسانی که بتوانند برای محصولاتشان مشتری جذب کنند، پورسانت میدهند.
مثلاً اگر شما یک وبسایت دارید که در آن محصولات خانگی میفروشید.میتوانید به افراد بگویید که اگر برای یخچالهای من مشتری جذب کنید به ازای هر فروش قَطعی، 10 درصد به شما سود تعلق میگیرد.
این روش تا حد زیادی میتواند در افزایش فروش تاثیر داشته باشد. مخصوصاً زمانی که فردِ تبلیغ کننده مکانهای خوبی برای تبلیغ داشته باشد.(مثل یک پیج فعال اینستاگرام در زمینه ی لوازم خانگی)
21. بازاریابی شریکی (Partner Marketing)
در این روش از بازاریابی سعی میشود که با جذب شرکای جدید و تبادل اطلاعاتی و مالی و همچنین انجام فعالیتهای بازاریابیِ مشترک، بتوانیم فروش محصولات خودمان را افزایش دهیم .
این روش معمولاً بین دو یا چند کسب و کار انجام میشود و با فروش محصولات، هر کس سهم خودش را دریافت میکند.
22. بازاریابی محصول (Product Marketing)
شاید حالا به این فکر کنید که خب ما بقیهی بازاریابیها را هم برای فروش انجام میدهیم !!!!.
این تفکر کاملاً درست است اما با این تفاوت که اکثر روشهای بازاریابی برای جذب مخاطب ،برند سازی و معرفیِ برند انجام میشود .اما در بازاریابی محصول ما دقیقاً بر روی فروش خودِ محصول تمرکز میکنیم.
یعنی از تمام روشهایی که تا اینجا با آنها آشنا شدید استفاده میشود تا بتوانیم در ابتدا برای یک محصول تقاضا ایجاد کنیم ، بعد در مورد ویژگیها و مزیتهای آن به مخاطبانمان اطلاع بدهیم و در انتها از طُرق مختلف آنها را به خرید ترغیب کنیم .
در بازاریابی محصول، تمام پیامهایی که از طرفِ ما به مخاطبها انتقال پیدا میکند فقط و فقط در مورد محصول است نه برند.
23. بازاریابی مبتنی بر حساب (Account-Based Marketing)
بازاریابی مبتنی بر حساب یا به اختصار (ABM) یک استراتژی بازاریابی بیش از حد متمرکز است که در آن تمام فرایندهای بازاریابی بر روی افرادی انجام میشود که یک حساب کاربری نزد شما داشته باشند .
فکرش را کنید چقدر کارتان راحتتر خواهد بود !!!
مشتریها خود به خود به شما و حوزه ی فعالیتتان علاقمند هستند و فقط کافی است با محتواهای مناسب و سایر روشهایِ بازاریابی که فقط برای همین اشخاص طراحی شده ، آنها را به مشتریان خودمان تبدیل کنیم .
این موضوع در دراز مدت میتواند تاثیر بسیار خوبی در فروش ما بگذارد .
24. بازاریابی مشتری (Customer Marketing)
معمولاً هزینههایی که برای تبلیغات و جذب مشتریان جدید میشود چندین برابر مبلغی است که میتوان برای حفظ مخاطبان و مشتریهای قدیمی صرف کرد.
در بازاریابی مشتری محور سعی میشود با تمرکز بر روی مشتریهای قدیمی و فعلی و با ارائهی خدمات ویژه به آنها باعث شویم که به طرفداران برند یا محصولات ما تبدیل شوند.
در این روش که بیشتر به مشتری مداری و خدمات خلاصه میشود، سعی میکنیم با راضی نگه داشتن مشتریان، هم آنها را به تکرار خرید مجاب کنیم و هم باعث شویم به صورتِ خودخواسته برای ما تبلیغ کنند و باعث جذب مشتریان جدید شوند.
25. بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)
بازاریابی دهان به دهان یا بازاریابی توصیهای، توصیه های مشتریهای راضی درباره یک برند است و از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است چون اگر کسی از شخص یا محصولی رضایت نداشته باشد به کسی هم آن را توصیه نخواهد کرد.
این روش به خاطرِ هزینهی کمی که در بازاریابی دارد، بسیار محبوب است . در واقع همان مقدار هزینه هم بابت خدماتِ شما صرف میشود نه برای تبلیغ .
اگر میخواهید مشتریانتان برای کسب و کار شما تبلیغات دهان به دهان انجام دهند، باید رویِ کیفیتِ محصولات و خدمات خود تمرکز کنید و حتی به جزئیترین مواردی که شاید از نظر شما مهم نباشد هم دقت کنید.
فقط با همین ترفندهاست که میتوان مخاطبها را به مشتریان وفادار تبدیل کرد و از تبلیغاتی که انجام میدهند لذت برد.
26. بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)
بازاریابی رابطه ای هم نوعی از بازاریابی مشتری است که تمرکزش را بر ایجاد روابط عمیق تر و معنادارتر با مشتریان میگذارد تا مطمئن شود که آنها برای مدت طولانی به برند ما وفادار شده اند .
در بازاریابی رابطه ای ما سعی نمیکنیم که یک فروش را ایجاد کنیم ، اما در عوض طرفداران زیادی را برای خود شکل میدهیم که در طولانی مدت میتوانند برند ما ترویج دهند.
اگر بخواهیم در این روش هم موفق باشیم ،باید به خدمات و ارتباطات خود با مشتریان توجه بیشتری کنیم .چون فقط با استفاده از همین راه است که میتوان سطح علاقمندی و رضایت را در آنها ارتقا داد.
27. بازاریابی تولید شده توسط کاربر (User-generated Marketing)
بازاریابی تولید شده توسط کاربر به هر فعالیتی گفته میشود که مخاطبها در قالب کمپینهایی در آن شرکت میکنند. مهمترین نوع این روش، محتواهایی هستند که توسط کاربران تولید میشوند.( user-generated content )
مثلاً شما یک مقالهی بسیار خوب در زمینهی فعالیت خودتان در وبسایت منتشر کردید و مخاطبان و کاربرانِ شما برای آن مقاله کامنتهای بسیار زیادی گذاشته اند ، به طوری که خارج از مطالب مقاله ،کامنتها هم ارزش محتوایی پیدا میکنند.
یا مثلاً مخاطبانتان عکس یا ویدیوهایی از خودشان و محصولات شما منتشر میکنند و شما میتوانید از آن به روشی خاص در سایت یا شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید.
به مجموعهای از این موارد که کاربران در بهبود برند شما نقش داشته باشند ،بازاریابی تولید شده توسط کاربر گفته میشود.
به تصویر زیر نگاه کنید.یکی از پستهای اینستاگرام استارباکس است . از عکسی که مشتری تهیه کرده برای تولید محتوا استفاده و در اکانتش به اشتراک گذاشته است.
28. بازاریابی مجاورتی (Proximity Marketing)
بازاریابی مجاورتی هنوز در ایران جا افتاده نیست اما در سایر کشورها از آن استفادهی زیادی میشود.
در این روش با استفاده از دستگاههای بلوتوثِی الکترونیکی میتوان پیامهایی را به موبایل مخاطبانی که از نزدیک فروشگاه یا مغازهی شما در حال حرکت هستند ، ارسال کرد.
فرض کنید شما در حال رد شد از کنارِ یک مغازه هستید و در همان لحظه یک تخفیف 50 درصدی به شما داده میشود . واضح است که این کار میتواند تا حد زیادی در افزایش فروش تاثیر بگذارد .
فروشگاههای بزرگی مانند مک دونالد و والمارت از جمله کسب و کارهایی هستند که از این روش برای جذب مخاطب استفاده میکنند.
29. بازاریابی رویداد (Event Marketing)
ما بازاریابی رویداد را بیشتر در قالب نمایشگاه یا گردهمایی میشناسیم. این روش به گونهای است که برندها برای محصولات یا خدمات خودشان با برنامهریزی قبلی در یک مکان حضور پیدا میکنند، تا از این طریق هم برند خود را به دیگران معرفی کنند و هم فروش خوبی را تجربه کنند.
همان طور که احتمالاً خودتان هم میدانید، ما رویدادهای داخلی و بین المللی زیادی در زمینههای مختلف داریم که با در نظر گرفتنِ شرایط و چیدنِ یک استراتژیِ عالی میتوانیم از این فرصت برای رشد برندمان استفاده کنیم .
نمایشگاههای کوچکی که در شهرها برگزار میشوند هم نوعی رویداد هستند و میتواند یک فرصت عالی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا باشد .
30. بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)
هر تجربه ای که مخاطبها در ارتباط با شما داشته باشند می تواند یک نوع بازاریابی تجربی به حساب بیاید .
حالا اگر شما با فعالیتهای هوشمندانه و از پیش تعیین شده کاری کنید که مخاطب آن طور که دوست دارید از شما تعریف کند ، بهترین نوع بازاریابی تجربی خواهد بود.
اگر خوب متوجه نشدید ،با یک مثال آن را برایتان باز میکنم :
فرض کنید شما برای کسب و کارتان یک همایش برگزار کردید که 100 نفر هم در آن شرکت کردند. از این تعداد شرکت کننده ، 50 نفر عکس، فیلم یا جزئیاتی در مورد همایش شما، در شبکههای اجتماعی شخصیشان منتشر کنند.
به این کار بازاریابی تجربی گفته میشود. یعنی افراد تجربهی خود را منتشر میکنند.(حالا اگر یک همایش ساده باشد، این تجربه، زیاد تاثیر گذار نخواهد بود ولی به هر حال یک تبلیغ است.)
خب اگر این موضوع با برنامه ریزی قبلی و فکر انجام شود ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
فرض کنید شما قرار است یک همایش داشته باشید، اما به جای سالن همه را به یک اردو دعوت میکنید (در طبیعت، شهربازی یا یک مکان خارج از عرف دیگر ) و به جای سخنرانی ساده، سعی میکنید مطالب آموزشی خودتان را با استفاده از بازیهای جذاب، مسابقه، نمایش و غیره بیان کنید.
حال اگر اینجا از 100 نفر شرکت کننده، 50 نفر چیزی در مورد همایش شما منتشر کنند چه اتفاق خواهد افتاد ؟
واضح است که تاثیرش بسیار زیاد خواهد بود و افراد بیشتری را نسبت به شما و بِرندتان کنجکاو میکند.
31. بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)
بازاریابی تعاملی یک روش جذاب است که برندها سعی میکنند در رشد و بهبود کسب و کارِ خود از آن استفاده کنند.(البته که در ایران هنوز راه زیادی تا استاندارد شدن آن باقی مانده)
در این روش مخاطبها یا مشتریانی که از محصولات و خدمات شما استفاده کردهاند، این امکان را پیدا میکنند تا در فضایی که در اختیارشان قرار دادهاید، با شما در مورد نظرات، احساسات و تجربیاتشان گفتگوی دوطرفه داشته باشند.
مسابقه یک نمونهی معروف از بازاریابی تعاملی است.
مثلاً شما از افراد میخواهید در یک مسابقهی آشپزی شرکت کنند و عکس غذای خود را در یک ساعتِ خاص، با نام برندتان در شبکهی اجتماعی شخصیشان منتشر کنند. شما هم در پایان به ده نفر جایزه اعطا میکنید و عکس غذای آنها را در وبسایتتان، با نام خودِ شخص منتشر میکنید.
با این کار افراد توانستند با شما ارتباط برقرار کنند و هر چه این اتفاق پر رنگتر باشد، آنها هم بیشتر ترغیب میشوند که محتواهای شما را به اشتراک بگذارند .
دقیقاً مانند یک تیر و دو نشان، هم محتواهای شما منتشر خواهد شد و برندتان را افراد بیشتری خواهند شناخت و هم افراد احساس بهتری از برندتان پیدا میکنند و تجربهی جذابی در ذهنشان نقش میبندد.
32. بازاریابی جهانی (Global Marketing)
در بازاریابی جهانی ،کسب و کارها باید بر روی نیازهای مشتریان احتمالیشان در سایر کشورها تمرکز کنند.
در این روش، ابتدا کشورهایی که ممکن است به محصولات یا خدماتِ ما نیاز داشته باشند را شناسایی میکنیم .
در مرحلهی بعد سعی میکنیم با طراحیِ تبلیغات محلی (یعنی بر اساس ویژگیهای منطقه ) این نیازها را به افراد نشان بدهیم تا با این ترفند بتوانیم مشتریان احتمالی خود را به خریدار تبدیل کنیم.
33. بازاریابی چند فرهنگی (Multicultural Marketing)
معمولاً افراد یک جامعه از نظر جنسیت، سن ، ویژگیهای جسمی، مذهب، قومیت و بسیاری از موارد دیگر باهم تفاوتهایی دارند این موضوع باعث میشود، گاهی این اشخاص فکر کنند که در جامعه دیده نمیشوند.
در بازاریابی چند فرهنگی سعی میشود اهمیت این تفاوتها را در مخاطبان مشخص کنیم و از آنها یاد کنیم .
درواقع کاری میکنیم که این افراد احساس کنند به آنها اهمیت داده میشود و حقوق مساوی با سایر افراد دارند.
با این روش، هم میتوانیم با این اشخاص ارتباط برقرار کنیم و هم باعث میشویم تا آنها بتوانند برند ما را بشناسند و به آن اعتماد کنند.
34. بازاریابی اطلاعات (Informational Marketing)
در هر کسب و کار، مطالبی وجود دارد که افرادی علاقمند به دانستن و یادگیری آنها هستند.
در بازاریابی اطلاعات، حقایق یا اطلاعاتی را در مورد محصولات و خدمات خود، به مخاطبانمان ارائه میدهیم.
در این روش معمولاً احساسات درگیر نمیشود و تنها بر روی نکتههای واقعی تمرکز میکنیم (حال شاید این مطالبِ واقعی به گونهای باشند که ناخودآگاه بر روی احساسات نیز تاثیرگذار باشند.)
این اطلاعات ممکن است در قالب بروشور، ویدئو، مقاله، پادکست و… منتشر شوند و حتی قابلیت فروش هم دارند.
یعنی میتوانیم در قبال دریافت مبلغی ،این اطلاعات را بارها و بارها به افراد بفروشیم.
به عنوان مثال اطلاعات جزئی و دقیق یک یخچال که در هنگام خرید ،شرکتها در اختیار مشتریان خود قرار میدهند یک اطلاعات رایگان است.
اما اگر همان شرکت یخچال سازی ،رازهایی که باعث موفقیت در فعالیتش شده را منتشر کند (کتاب ، ویدئو و…) ، میتواند یک محصول اطلاعاتی گران قیمت برای فروش و عرضه به افراد علاقمند باشد.
چون مطالب ارزشمندی در آن گفته شده که حاصل تجربه، فکر و موارد دیگر بوده است.
یا به تصویر زیر توجه کنید.
این وبسایت آموزش ساخت سایت را به صورت رایگان ارائه میدهد، اما مواردی که بعداز ساختنِ سایت مخاطب به آن نیاز دارد را در قالب دوره عرضه میکند.
35. بازاریابی عصبی (Neuro marketing)
علوم اعصاب و روانشناسی از جذابترین مسائلی هستند که میتوان آنها را با بازاریابی تلفیق و اطلاعات بسیار ارزشمندی را استخراج کرد.
موسساتی مثل Immersion Neuroscience و Spark Neuro ، تحقیقات مختلفی را انجام دادهاند تا متوجه تاثیرِ عواملِ مختلف، بر روی انتخاب و تصمیم مشتریها شوند .
و حالا در بازاریابی نوین ، از این تکنیکها برای درگیر کردن احساساتِ مخاطب و ترغیب کردنِ آنها استفاده میشود.
یک مثال جالب :
اگر در یک فروشگاه آهنگ آرامش بخش و آرام پَخش شود و از نظر تهویه هم وضعیت خوبی داشته باشد، مشتریها مدت زمان بیشتری در فروشگاه حضور پیدا میکنند. و این طولانی شدن حضور در فروشگاه میتواند در افزایش میزان خرید اشخاص تاثیرگذار باشد.
یا استفاده از برخی رنگها باعث تصمیم گیری سریع در مشتری میشود.
به تصویر زیر توجه کنید.
نیمکرهی راست مغز مربوط به عواطف و احساسات ، و نیمکره ی چپ مربوط به مسائل منطقیتر مثل قیمت و سایر موارد است.
36. بازاریابی اقناعی یا متقاعد کننده (Persuasive Marketing)
در این روش بیشتر به احساسات و کمتر به واقعیتها توجه میشود. هدف آن دقیقاً این است که احساس مخاطب را نسبت به چیزی تغییر دهد .
بگذارید در قالب یک مثال بیشتر به این روش بپردازیم :
هنگامی که ما قیمت یک محصول را 100000 تومان میبینیم، به نظرمان قیمت زیادی دارد و این وضعیت زمانی بدتر خواهد شد که قیمتها را به ریال درج کرده باشند.( 1000000 ریال)
با بازاریابی اقناعی این صفرها را برمیدارند و عدد 100 هزار تومان را مینویسند. خب مشخصاً قیمت تغییری نکرده، اما در دید اول کمتر به نظر میرسد و افراد بیشتری آن محصول را خریداری میکنند.
اگر بخواهیم باز هم شرایط را بهتر کنیم این عدد را به 99 هزار تومان تغییر میدهیم. شاید از نظر ما فقط هزار تومان کمتر باشد اما ذهن مخاطب در نگاه اول این مقدار را خیلی بیشتر تصور میکند و حتی باعث مقایسهی قیمت این محصول با سایر فروشگاهها میشود . (که این فروشگاه ارزانتر از بقیه، محصولاتش را عرضه میکند.)
این کار خود به خود باعث میشود که مخاطب احساس بهتری نسبت به خرید آن محصول داشته باشد و راحتتر خریدش را انجام دهد.
37. بازاریابی علت یا سببی (Cause Marketing)
بازاریابی سببی یا علت ، نوعی مسئولیت اجتماعی است که شرکتها و برندها سعی میکنند خودشان را مرتبط با آن مسئولیت نشان بدهند.
در این روش برندها سعی دارند، هم در یک کارِ خیر شرکت داشته باشند و آگاهی جامعه را نسبت به یک موضوع افزایش دهند و هم ناخودآگاه باعث ترویج برند خود میشوند .
مثلاً برنامهی جمع کردن زباله از طبیعت، در یک روز خاص از هفته ، کمک کردن به پاکبانها توسط کارکنان یک شرکت و ایجاد ترفندهایی که دیگران هم به این کار علاقمند شوند تا این موضوع فراگیر شود، اما با این تفاوت که همه، شما را به عنوان شروع کنندهی این چرخه بشناسند.
اما برای این که بتوانیم علت بازاریابی خودمان را پیدا کنیم باید به سه سوال زیر پاسخ بدهیم .
1. ما در کسب و کار خود (حتی کسب و کارهای یک نفره) بیشتر به چه عللی اهمیت میدهیم؟
2. چطور میتوانیم از موقعیت کاری خودمان (مالی ،ارتباطات ،تریبون و…) برای حمایت از هدفمان استفاده کنیم؟
3. چطور میتوانیم در مورد تلاشهایمان برای رسیدن به هدف مورد نظر، به مشتریانمان هم بگوییم تا آنها هم وارد این چرخه شوند؟
با طراحی چنین کمپینی می توانید، هم در یک کار خیرخواهانه شرکت کنید ، هم یک موضوع یا رفتارِ خوب را در جامعه رواج دهیم و هم باعث گسترش و بزرگ شدن برندمان شویم.
38. بازاریابی جنجالی یا بحث برانگیز (Controversial Marketing)
در سال های اخیر با افزایش محصولات و برندها، جلب کردن حواس مخاطبان کار آسانی نیست، مگر اینکه یا به خوبی برندسازی و تبلیغاتمان را انجام دهیم و یا یک چیز جدید و جذاب برای عرضه کردن داشته باشیم.
چند سالی هست که برخی از برندها (البته در خارج از کشور قدمت بیشتری دارد) سعی میکنند با برپا کردن یک جنجال یا بزرگ کردن یک موضوعِ مرتبط اما خارج از عرف یا به نَقل عامیانه : خودشون رو بندازن تو دهن ها.
این نوع بازاریابی باعث میشود پیامِ شما با هزینهی پایین و بسیار سریع ، به صورت ویروسی در بین مردم دست به دست شود. اما این موضوع عیبهایی نیز دارد .
مثلاً اگر کارخودتان را به خوبی انجام ندهید، ممکن است باعث ناراحتی یک عده شوید یا حتی اصلاً استراتژی شما پاسخ مثبت نداشته باشد .
39. بازاریابی میدانی (Field Marketing)
بازاریابی میدانی جزو فعالیت هایی قرار می گیرد که معمولاً به صورت فیزیکی و رو در رو ، در محلهایی که مخاطبان در آنجا حضور دارند انجام میشود.
در این روش با استفاده از افرادی که آموزش دیده و حرفهای هستند در طی یک برنامهی جذاب در محیط ؛ اول مخاطبها را با محصولاتمان و مزیتهایی که دارند آشنا میکنیم و بعد با ایجاد حس خوب، یک تجربهی به یاد ماندنی را از برندمان در ذهن آنها ایجاد میکنیم .
روشن است که این کار بر روی تصمیم خرید آنها و تبلیغاتی که به صورت دهان به دهان برای برندمان میکنند تاثیر بسیار زیادی میگذارد.
حالا که به صورت کامل با بازاریابی و انواع آن آشنا شدید، به سراغ یک مطلب جذاب و بسیار کاربردی میرویم .
چگونه با استفاده از بازاریابی ، درآمدمان را 10 برابر کنیم؟
هر کسی در هر کسب و کاری ، تمایل به رشدکردن و افزایش درآمد دارد. اگر شما صاحب یک کسب و کارهستید و خودتان هم آن را اداره میکنید ،کارتان نسبت به شخصی که در یک اداره مشغول به کار است ، مشکل تر خواهد بود.
اما نباید از این موضوع غافل شویم که افزایشِ درآمد، در مشاغل خودگردان بسیار بیشتر است. بنابراین هر چقدر اطلاعات شخصی خودمان را در حوزهی بازاریابی افزایش دهیم، شانس بیشتری برای موفق شدن نسبت به افراد دیگر خواهیم داشت.
مواردی که در ادامه به آنها اشاره کردهام تمام چیزی است که شما برای رسیدن به هدفتان، یعنی افزایش درآمد، به آن نیاز دارید.
1.مخاطبان هدف را به صورت دقیق مشخص کنید.
برای بازاریابی بهتر و گرفتن نتیجهی مثبت، مهمترین عامل این است که بازارِ هدف خود را به صورتِ دقیق تعریف کنیم. تا از این طریق بتوانیم روشهای بازاریابی متناسب با کسب و کارمان را انجام دهیم.
متاسفانه یکی از اصلیترین دلایلی که باعث کُند بودنِ روند رشد یا ناموفق بودنِ کسب و کارها میشود ، مشخص نبودن دقیق بازار هدف است .
مثلاً اگر شما یک خیاط هستید ، باید به صورت دقیق مشخص کنید که چه افرادی مشتریان هدف شما هستند و دقیقاً چه محصولی را برای تولید، مختص به خود میدانید .
تصور کنید که شما آقایی هستید که قصد دوختِ یک کت و شلوار شیک را دارید. از طرفی خاص بودنِ آن هم برایتان بسیار مهم است .
حالا با توجه به توضیحات ارائه شده ، آیا لباسِ خود را نزد خیاطی میبرید که مهارتِ تخصصی در طراحی و دوخت کت و شلوار دارد؟ یا نزد خیاطی که همه نوع لباسی را میدوزد؟
یک مزیت دیگر برای این افراد، این است که میتوانند قیمت بالاتری را نسبت به افراد دیگر داشته باشند چون کار آنان تخصصیتر و خاصتر است.
بنابراین، اگر میخواهید روش بازاریابی شما نتیجهی مثبت داشته باشد، بازار هدفتان را به صورت دقیق مشخص کنید.
2.تاکتیکها و روشهای متناسب با خودتان را ، مشخص کنید.
.بعد از این که بازار هدف به درستی مشخص شد، باید به سراغ انتخاب روشهای مناسبِ خود ، برای جذب مشتری بروید
…بگذارید با یک مثال، فهمیدن این مسئله را راحتتر کنم
فرض کنید شما یک مشاور کنکور هستید و قصد دارید افراد بیشتری را جذب کنید تا به دنبال آن درآمدتان را افزایش دهید.
با توجه به مرحلهی اول مشخص میشود که دانشآموزان دختر یا پسری که سال آخر دبیرستان یا به عبارتی پیشدانشگاهی را سپری میکنند مخاطبان هدف شما هستند.
حالا با کمی تحقیق میتوانید شبکههایی که این افراد در آنها حضور پررنگتری دارند را بیابید.
مثلاً در حال حاظر این افراد بیشتر درکتابخانهها درس میخوانند یا بیشتر از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده میکنند.
حال که مشخص شد مخاطبانتان چه ویژگیهایی دارند ، کافی است با استفاده از این اطلاعات روشهای بازاریابی مناسب خودتان را برای جذب، مشخص و انتخاب کنید.
3.مهارتهای لازم برای بازاریابی را فرا بگیرید.
.مرحلهای که یک چالش بزرگ برای صاحبین کسب و کار یا بازاریابان به شمار میآید ، فراگیری مهارتهای مورد نیاز است
بخشی از این مهارتها به نوع فعالیتِ شما و بخش دیگرِ آن به تاکتیک و روش شما برای بازاریابی برمیگردد.
به عنوان مثال شخصی که به طور مستقیم با مشتری در ارتباط است، باید مهارت کلامیِ خوبی داشته باشد تا بتواند مشتری را مجذوب خود و محصولاتش کند.
یا فردی که انتخاب میکند در فضای وب فعالیت داشته باشد ، باید نوع تعامل در این فضا را بیاموزد ، که در نوع سادهی آن میتوان به بازاریابی محتوا اشاره کرد
یا افرادی که تصمیم دارند در شبکههای اجتماعی مخاطبانشان را جذب کنند ، نیازمند این هستند که به صورت دقیق با این فضا و نحوهی فعالیت در آن آشنا باشند تا ویدئو ها و عکسهایی که منتشر میکنند اصولی و منجر به جذب افراد شود.
اگر هنوز اطلاع ندارید که به چه مهارتهایی نیاز دارید و از کجا باید آنها را یاد بگیرید ،کافی است مقالات مرتبط با بازاریابی در همین سایت را دنبال کنید.
4.تعیین کنید که دقیقا هدف شما چیست و چه خواستهای از مخاطبان خود دارید.
عامل دیگری که به شخصه بارها به آن اشاره کردهام این است که، قبل از هر چیز باید تعیین کنید که هدف اصلی شما چیست و چه خواستهای از مخاطبان خود دارید .
توجه داشته باشید، همیشه بازاریابی در جهت فروش یک محصول صورت نمیگیرد . گاهی تنها در جهتِ برندسازی و جا افتادن در بین مردم از آن استفاده میشود.
گاهی انتظار داریم که مخاطبان زیادی را در شبکههای اجتماعی داشته باشیم.
گاهی تنها انتظار ما این است که افراد زیادی در سمینار رایگان ما شرکت کنند،
یک تماس با ما بگیرند.
یا حتی یک اِشانتیون یا محصول رایگان از ما دریافت کنند.
بنابراین قبل از هر چیز هدف دقیقتان از انجام بازاریابی را مشخص کنید و به صورت واضح کاری که مخاطبان باید انجام دهند را از قبل معلوم کنید.
5.خوب تحقیق کنید و خوب ارزیابی کنید.
در بعضی مواقع برای این که بتوانیم طبق سلیقهی مخاطبانِ خود رفتار و هدفگذاری کنیم ، باید دربارهی خواستههای آنها تحقیق کاملی انجام دهیم ،مشکلاتشان را شناسایی کنیم ،علایقشان را بشناسیم و به طور کل با آنها به صورت ویژهای آشنا شویم.
پس با توجه به حوزهی فعالیت خود باید بتوانیم ، مُحَقق خوبی نیز باشیم .
مثلاً در اینترنت جستجوهای عمیق داشته باشیم که مشکلاتِ افرادی که از یک لوازم آرایشِ خاص استفاده میکنند چیست؟یا چه نظری نسبت به آن دارند و مواردی از این دست که میتواند در بهبود عملکردِ ما موثر باشد.
از طرف دیگر بعد از پیاده سازی روشهای بازاریابی ، باید توانایی این را داشته باشیم که عملکرد مخاطبانمان را خوب تحلیل کنیم.
مثلاً بعد از تغییر رنگ دکمهی خرید، مخاطبان چطور رفتار کردهاند؟ آیا کلیک افزایش داشته یا خیر؟
یا مثلاً بعد از تغییر چیدمان فروشگاهمان از حالت سنتی و قفسه دار به حالت مدرن و رگالدار چه تغییری در میزان انتخاب مشتریان رخ داده است؟
نکات بسیاری در هر شغل وجود دارد که باید توسط صاحب کسب و کار ارزیابی و تحلیل شود تا با شناختِ دقیقِ رفتارِ مشتری و فعالیت هایی متناسب از طرف ما ، بتوان شاهد افزایش فروش بود.
سوالات متداول
همان طور که در ابتدای مقاله قولش را داده بودم ، در این قسمت تصمیم دارم به سوالاتِ پرتکراری که کاربران در مورد بازاریابی و نحوه ی استفاده از آن در کسب و کار دارند، پاسخهایی را ارائه کنم.
- بازاریابی چیست؟
مجموعه فعالیتهایی در کسب و کار است که یک کالا یا خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده میرساند.
- بازاریابی خلاصهی چه مواردی است؟
بازاریابی خلاصهی تحقیق بازار ، تولید ، قیمت گذاری و ترویج محصول است.
- هدف از بازاریابی چیست ؟
هدف از بازاریابی این است که مخاطبان صحیح خود را بیابیم و محصولاتمان را به آنها معرفی کنیم.تا از این طریق به کسب و کارمان رونق دهیم.
- چگونه میتوان در بازاریابی موفق بود؟
با شناخت دقیق مخاطبان هدف ،آگاهی کامل نسبت به بازار ، تعیین استراتژی مناسب ، تحلیل دقیق فرآیندها و بالابردن مهارت های مورد نیاز ،میتوان در بازاریابی به موفقیت قابل توجهی رسید.
- بازاریابی چه تاثیری بر کسب و کارها میگذارد؟
موجب معرفی برند، شناساندن محصولات و خدمات به افراد، جذب مشتری و در نهایت افزایش درآمد میشود.
- دستههای بازاریابی کداماند؟
انواع بازاریابی در سه دستهی اصلی ، B2B ، B2C ، B2G قرار میگیرید.
- تفاوت فروش و بازاریابی چیست؟
فروش به معنای تبدیل یک کالا به پول است. اما بازاریابی به معنای خدمت رسانی ، ایجاد آگاهی و برآوردن کردن نیازهای مخاطبان است.
- آیا بازاریابی فقط برای کسب و کارهای بزرگ مناسب است؟
خیر ،روشهای بازاریابی بسیار متنوع هستند و میتوان بر اساس نوع کسب و کار و مقیاس آن ، یک یا چند روش متناسب را انتخاب و اجرا کرد.
- معروف ترین روشهای بازاریابی کداماند؟
بازاریابی محتوا ، بازاریابی شبکه های اجتماعی ، بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی موتورهای جستجو ، از معروفترین و کاربردیترین روشهای بازاریابی هستند.
سخن پایانی
حالا که مشغول مطالعهی این قسمت هستید، به این معناست که مطالب برایتان جذاب و مفید بوده.
من سعی کردم مطالبی را در طول این محتوا ذکر کنم که واقعاً کاربردی باشند و هر شخص بتواند با مقداری از نکات آن، در کسب و کارش تحولی ایجاد کند. خواه این تحول کوچک باشد یا بزرگ.
دنیای بازاریابی به حدّی جذاب است که هرچقدر بیشتر در آن غرق شوید ، بیشتر هم به جذابیتش پی خواهید برد.
مسیر رسیدن به انتهای این علم شگفت انگیز، بن بست نیست و به یک مقاله و یک محصول خلاصه نمیشود. مهارتهای مرتبط با این رشته مثل فن نوشتن ، فن مذاکره، فن ارتباط با دیگران و…، میتوانند مانند یک کاتالیزور عمل کنند.
یعنی هرچقدر در این مهارتها قویتر شوید سرعت موفقیت شما در بازاریابی هم سریع تر خواهد بود .
در این مقاله با بازاریابی، انواع آن، طریقه ی استفاده از آن و … آشنا شدید، اما :
- به نظر شما چه چیزی میتواند این محتوا را کامل تر کند؟
- آیا تجربهای در استفاده از روشهای بازاریابی دارید؟
- اگر جواب مثبت است ، نتیجه به چه صورت بود؟
ثبت نظرات و تجربیات شما باعث افزایش آگاهی من و سایر دوستان و همچنین کاملتر شدن این محتوا خواهد شد.
سلام جناب عظیمی عزیز
خیلی متشکر از نظر شما و خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده.
براتون بهترین ها رو آرزو دارم
موفق باشید