چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟(حتماً بخوانید)

0
(0)

در این مقاله قصد دارم به سوالِ ؛ چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم ، پاسخ دهم.

تقریباً همه ی ما این توانایی را داریم که با پر کردن چند فرم ، گرفتن مجوزهای لازم ، ارائه یک محصول و تبلیغ کردن آن ، صاحب یک کسب و کار شویم!

امّا آیا به همین راحتی می توانیم در این کسب و کار به موفقیت برسیم؟

متاسفانه خیر

چون به طور کل، بحث رشد و موفقیت شغل با تاسیس یک کسب و کار تفاوت زیادی دارد و می شود گفت یک داستان کاملاً جداست!

همیشه در موفقیت کسب و کارها موارد زیادی ایفای نقش می کنندکه در این نوشته به تعدادی از آن‌ها میپردازم.

این مقاله در مورد مسائل زیر است :

  • نکات مهمی که باید قبل از شروع یک کسب و کار، آنها را بدانید
  • دلایل شکست کسب و کارها
  • موارد و نکات مهم در مورد مدیریت یک کسب و کار موفق
  • نکاتی در زمینه رسیدن به موفقیت

اگر علاقمند به موفقیت در کسب و کارتان هستید، با من همراه شوید.

آمار شکست و موفقیت کسب و کارهای نوپا در سال 1400

طبق آمار گرفته شده توسط بسیاری از کشورهای پیشرفته، 50 درصد کسب و کارهای جدید بعد از مدتی شکست می خورند.

مثلاً در کشور امریکا از هر 12 شغل جدیدی که به وجود می آید، یکی از کسب و کارهای قدیمی و تازه تاسیس از بین می روند.

این آمار در کشور ما وضعیت بدتری دارد و همیشه تعداد کسب و کارهای شکست خورده نسبت به مشاغل موفق بیشتر است.

تقریبا 70درصدِ صاحبین کسب و کارها ،بعد از 5 سال شغل خود را رها می کنند و 30 درصد مابقی به کارشان ادامه می دهند.

حالا با توجه به نرخ تورم 45 درصدی در ایران، چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟

نرخ تورم در سال 1400
نرخ تورم

فعلاً نگران پاسخ این سوال نباشید، چون تمام دوستانی که مطالب این مقاله و مقالات دیگرِ سایت را در کسب و کارشان عملی می کنند، هرگز شکست نخواهند نمی خورند!


دلیل شکست کسب و کارها چیست؟ (چگونه یک بیزینس موفق داشته باشیم)

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ دلیل شکست کسب و کار
دلیل شکست کسب و کارها چیست؟

 

همیشه دلایل بسیار زیادی برای شکست کسب و کارها وجود دارد که من مهمترین آنها را برایتان می نویسم.

1- قیمت نامناسب

اگر شما نتوانید قیمت درستی برای مشتریان خودتان تعیین کنید، تعداد آنها روز به روز کمتر می شوند.

در این صورت قادر به ادامه دادن نیستید.

2- رقیبان زیاد

در صورتی که بازار شغلی شما از رقیبان اشباع شده باشد، فرآیند اعتماد سازی مشتریان سخت‌تر انجام می شود.

البته اگر آموزش بازاریابی را به درستی دیده باشید، به راحتی از رقیبان خود سبقت می گیرید.

3- انتخاب اطرافیان نادرست

کارآفرینان باهوش می دانند که باید برای کسب و کار خودشان افراد باهوش و زیرک را استخدام کنند.

بنابراین اگر شما یک تیم یا گروه قوی برای خودتان بسازید، پیروز میدان می شوید.

4- انجام ندادن تحقیقات بازار

باید قبل از شروع کسب و کار،  حتماً تحقیقات بازار را انجام دهید.

تحقیق بازار باعث می شود که از موارد زیر اطلاع پیدا کنید:

  • گروه سنی مشتریان
  • میزان سرمایه
  • احتیاج داشتن یا نداشتن به سرمایه‌گذار
  • آیا به وام احتیاج دارید یا نه
  • دلیل اینکه مشتری چرا باید از شما خرید کند
  • پیش بینی میزان فروش
  • چه نوع افرادی محصول شما را می خرند
  • و

5- هدف خود را مشخص نمی کنند

افراد به دلایل مختلفی دنبال راه اندازی یک کسب و کار می روند، بعضی‌ها به چشم شغل دوم به آن نگاه می کنند و عده ای دیگر به عنوان یک کار آینده دار و بزرگ. البته افرادی هم فقط در این حد که زندگی آنها بچرخد، آن را انجام می دهند.

پس حتماً هدف خودتان را تعیین کنید چون برنامه ی بازاریابی ، بر اساس اهداف شما از آن شغل ترسیم می شود.

6- مشتری مداری نادرست

شما اگر محصول عالی، قیمت مناسب و بازاریابی صحیحی داشته باشید، امّا مشتری مداری و خدمات مشتریان ضعیف باشد، هیچ نتیجه ای نمی گیرید!

فرقی نمی کند تنها کار می کنید یا کارمند دارید، حتماً مشتری مداری را یاد بگیرید و به تیم خود هم آموزش دهید.

7- نداشتن برنامه بازاریابی

اگر از من بپرسید چگونه در تجارت موفق باشیم و مهمترین نکته در این زمینه چیست؟

در جواب می گویم : ” بازاریابی

بازاریابی تمام بخش های یک کسب و کار را برای شما ترسیم می کند، از شروع کسب و کار تا پیدا کردن مشتری و بالا بردن میزان فروش!


چگونه یک شغل آزاد را اداره کنیم؟ (چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم)

چگونه یک شغل آزاد را اداره کنیم؟
چگونه یک شغل آزاد را اداره کنیم؟

افرادی پرسیده بودند که چگونه در کار آزاد موفق باشیم و آن را اداره کنیم؟

برای اداره کردن یک شغل، باید تمام مواردِ رشد کسب و کار را رعایت کنید.

در زیر چند مورد از آن را بیان می کنم.

1- از تکنولوژی و ابزار های روز استفاده کنید

از تکنولوژی و ابزار های روز استفاده کنید
از تکنولوژی و ابزار های روز استفاده کنید

امروزه برای مدیریت راحت‌تر کسب و کارها،  ابزارهای مختلفی طراحی شدند و دیگر نمی شود مثلاً برای حسابداری یک شغل، مانند قدیمی ها از چُرتکه استفاده کرد.

بنابراین چه کسب و کاری کوچکی داشته باشید و چه بزرگ، حتماً عادت کنید از ابزار و تکنولوژی استفاده کنید.

ابزار هایی مثل :

  • نرم افزارهای حسابداری
  • سیستم های CRM  یا مدیریت ارتباط با مشتری
  • نرم افزارهای انبارداری
  • و…..

ویژگی های ابزار مناسب چیست؟

  • متناسب با بودجه شما باشد
  • فقط نیازهای کسب و کار شما را رفع کند
  • فرایند کسب و کار را برای شما راحت‌تر کند

2- به کارمندان خود اهمیت دهید

کارمندان مثل موتور محرک کسب و کار شما هستند و هر چه قدر به آنها توجه کنید و برایشان مزایا در نظر بگیرید، سرعت رشد شما هم بیشتر می شود.

مزایایی مثل:

  • تعطیلات ویژه
  • هدیه برای مناسبت خاص (تولد، تشویقی و….)
  • بیمه سلامت
  • بیمه عمر
  • سفر یا اردو

3- استخدام افراد مناسب

استخدام افراد مناسب
استخدام افراد مناسب

تا اندازه ای که بودجه شما اجازه می دهد، یک تیم قوی و حرفه ای بسازید.

در زمینه کارمندان موارد زیر را رعایت کنید:

  • همیشه نظرات آنها را در زمینه های مختلف کاری بپرسید.
  • آنها را در تصمیماتی شرکت دهید که برای آنها تاثیر دارد (مستقیم یا غیر مستقیم)
  • مدام کارها را به آنها دیکته نکنید و در آخر فقط نتیجه را از آنها بخواهید.

اگر بودجه کافی برای استخدام افراد ندارید، از برون‌سپاری استفاده کنید و برای کارهای خودتان ساعتی پول پرداخت کنید.

افراد و مدیران موفق با وجود داشتن تعداد زیادی از کارمندان، باز هم از فریلنسرها یا برون‌سپاری استفاده می کنند.

با انجام این ترفند، درابتدا بار اضافه از رویِ دوش ِکارمندان برداشته می شود و تیم اصلی می توانند روی موضوعات مهم تمرکز  کنند.

4- تیم خودتان را قدرتمند کنید

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ با تیم قدرتمند
تیم خودتان را قدرتمند کنید

یکی از راه های اصلی موفقیت در کسب و کار، مشارکت دادن کارمندان در امور شرکت است.

مطمئن باشید که این کار، در تمام قسمت های مجموعه شما معجزه می کند.

به این نکات توجه کنید :

  • باید برای آموزش مداوم و به روز کارمندان، هزینه کنید.
  • برای اینکه در بین آنها یک رقابت سالم ایجاد شود، نمودار رشد فصلی و ماهیانه برای هر کدام ایجاد کنید.
  • زمانی را برای تیم خود اختصاص دهید که در کنار یکدیگر بنشینند و در مورد پیشرفت کسب و کار، ایده پردازی کنند. با انجام این روش، قوه نوآوری آنها تقویت می شود.

کسب و کارهای کوچک هم برای استخدام کارمندان از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنند.

به صورت خلاصه رمزِ داشتن یک تیم قوی در  رعایت چهار نکته است:

  1. از آنها حمایت کنید.
  2. مسیر پیشرفت شغلی و کاری را به آنها نشان دهید.
  3. به آنها و کارشان احترام بگذارید.
  4. فضای شادی را برایشان فراهم کنید.

5- میزان درآمد را تعیین کنید

میزان درآمد را تعیین کنید
میزان درآمد را تعیین کنید

طبیعتاً هر کسی علاقه دارد کسب و کارش بیشترین درآمد را داشته باشد و میزان آن روز به روز افزایش پیدا کند.

امّا این مورد بدون برنامه ریزی امکان ندارد.

شما باید به اندازه ای درآمد به دست آورید که بتوانید از پسِ هزینه های کسب و کارِ خودتان بر بیایید.

با توجه به میزان هزینه‌ها، حقوق کارکنان (اگر دارید) و موارد دیگر، تعیین کنید به چه میزان درآمد به صورت ماهانه و سالانه نیاز دارید.

باید از خودتان بپرسید که:

  • آیا محصولات من قیمت مناسبی دارند؟
  • در هر سال یا ماه چقدر باید بفروشم؟

تمام این موارد را در یک نمودار یا جدول یادداشت کنید تا مسیر شما روشن و مشخص شود.

6- طرح کسب و کار داشته باشید

طرح کسب و کار داشته باشید
طرح کسب و کار داشته باشید

مزیتِ داشتنِ یک طرح کسب و کار، این است که تمام جزئیات شغل در آن گنجانده می شود.

بعد از ایجاد طرح باید آن را با افرادی که با شما شراکت دارند بررسی کنید تا آنها هم نظرات خودشان را بگویند.

طبق تحقیقاتی در علم روانشناسی :

زمانی که شما یک مطلب را یادداشت می کنید، به احتمال بسیار زیاد به آن می رسید و انگیزه و هدف شما نیز بیشتر می شود.

7- تحقیقِ دقیقِ بازار انجام دهید

تحقیق دقیق بازار یعنی اهمیت دادن به پنج اصل :

  1. قیمت
  2. تبلیغات
  3. محصول
  4. مکان فروش
  5. شخصیت مشتری

در آخر؛ مهمترین نکات برای موفقیت در کسب و کار

بهترین کسب و کارها به سه چیز اهمیت زیادی می دهند:

  • تمام برنامه های آنها بر اساس رفتار مشتری چیده می شود یا بهتر است بگویم، تمرکز، کاملاً روی مشتری است (باید مشتری را فهمید).
  • به خودشان اعتماد دارند و هر روز حس اعتماد را بیشتر می کنند.
  • سعی می کنند به مرور در زمینه شغلی که در آن فعالیت دارند، متخصص شوند.

با رعایت این سه مورد، مشتری به شما وفادار می شود و اعتماد او تا همیشه ادامه خواهد داشت.

در این قسمت به صورت دقیق به سوال: {چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟} پاسخ می دهم و نکات مهم آن را می گویم:

1- از اتاق خود بیرون بروید

تقریباً در عصر حاضر می شود همه چیز را از پشت یک لپ تاپ کنترل کرد، امّا باید زمان هایی از پشت میز بلند شوید و رو در رو با افراد کار کنید.

سعی کنید در بعضی سمینارها و جلسات به صورت فیزیکی حضور داشته باشد، زیرا یکی از اصول موفقیت کسب و کار داشتن ارتباطات و دوستان فراوان است.

2- دفترچه برنامه ریزی داشته باشید (چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟)

دفترچه برنامه ریزی داشته باشید
دفترچه برنامه ریزی داشته باشید

باید هر شب قبل از خواب، کارهای فردا را بنویسید و بعد آنها را به شکل کوچک تقسیم بندی کنید.

در مرحله بعد ببینید کدام را باید خودتان انجام دهید و کدام را می شود به دیگران سپرد تا آنها انجام دهند.

با انجام مراحل بالا، می توانید روی فعالیت‌هایی تمرکز کنید که بیشترین نتیجه را به شما می دهند.

از اصل پارتو پیروی کنید، یعنی:

یعنی دنبال 20 درصد از کارهایی بروید که 80 درصدِ نتیجه را دارند.

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ با اصل پارتو
اصل پارتو

 

اگر به جای کار، روی گردش کار تمرکز کنید موفق می شوید.

در واقعا با اتوماتیک شدن کسب و کار و انجام شدن آن توسط یک الگوی ثابت و تکرار پذیر، شما فرصت می کنید به کارهای مهم تری برسید و خودتان را رشد دهید.

3- در فروش از ابزارهای مخصوص استفاده کنید (چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم)

در فروش از ابزارهای مخصوص استفاده کنید
در فروش از ابزارهای مخصوص استفاده کنید

شما برای فروش بیشتر باید در امر مشتری مداری، بسیار حرفه ای باشید.

برای ارتباط بهتر با مشتری، داشتن موارد زیر ضروری است:

  • نام و نام خانوادگی مشتری
  • شماره تماس
  • محصولاتی که به آن فروخته‌اید
  • تاریخ و زمان خرید محصول توسط مشتری
  • میزان رضایت مشتری از محصول
  • تعداد تماس هایی که با او گرفته شده به اضافه زمان آن
  • علایق مشتری
  • و موارد دیگر

خُب به نظر شما می توانید همه آنها را یادداشت کنیم و در دفتری داشته باشیم؟

صد در صد جواب منفی است!

شما باید طبق برنامه بازاریابی خود در زمان های مشخصی با مشتری ارتباط داشته باشید.

بنابراین باید از نرم افزار های ارتباط با مشتری استفاده کنید و تمام این مراحل به شکل اتوماتیک انجام شود. در این صورت، مشتری هم دسترسی سریع تری به شما پیدا می کند.

4- راه ارتباطی مخصوص به خود را داشته باشید

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ با راه ارتباطی مخصوص به خود را داشته باشید
راه ارتباطی مخصوص به خود را داشته باشید

اگر صاحب کسب و کاری هستید، برای جذب مخاطب از کانال های مختلف استفاده کنید.

کانال‌هایی مثل:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • یوتیوب
  • ایمیل
  • تلفن مارکتینگ
  • پیامک
  • و….

امّا همه این کانال باید به یک مکان خاص اشاره کنند، مکانی که تمام گفته های شرکت شما در آن درج شده است.

آن مکان، وبسایت است.

اگر وبسایت شما بر اساس اصول دیجیتال مارکتینگ طراحی شده باشد، به یقین بازدید کننده تبدیل به مشتری می شود.

5- پیام خود را به گوش همه برسانید (چگونه یک بیزینس موفق داشته باشیم)

پیام خود را به گوش همه برسانید
پیام خود را به گوش همه برسانید

امروزه به دلیل تنوع زیاد در نوع محتوا و شبکه های اجتماعی  و همچنین متفاوت بودن علایق مخاطبان در استفاده از این شبکه ها ، باید از روش های مختلف برای رساندن پیام کسب و کارمان به گوش مشتریان  استفاده کنیم.

راه هایی مثل :

  • شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی محتوا
  • تبلیغات آنلاین و آفلاین
  • و….

اگر میخواهید تمام مخاطبان را به کسب و کار خود علاقمند کنید، از تمام شبکه های  گفته شده در بالا برای جذب مخاطب استفاده کنید.

6- اعتماد مشتری را جلب کنید (چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم)

اعتماد مشتری را جلب کنید
اعتماد مشتری را جلب کنید

طبق آمار، مشتری ها از افرادی خرید می کنند که از قبل به آن ها اعتماد داشته اند.

حالا اگر شما هم می‌خواهید اعتماد مشتریانتان را جذب کنید، باید خدمات بهتری ارائه دهید و فراتر از انتظار او باشید.

مطمئن شوید که تبلیغات با توانایی محصول شما برابری کند.

“صداقت داشته باشید”

7- رهبر و مدیر بزرگی باشید (چگونه یک بیزینس موفق داشته باشیم؟)

رهبر و مدیر بزرگی باشید
رهبر و مدیر بزرگی باشید

ویژگی های یک رهبر بزرگ :

  • با اعتماد به‌‌ نفس
  • دارای چشم انداز بلند مدت
  • همدل
  • مسئولیت پذیر
  • امیدوار

اگر صاحب کسب و کار جدیدی هستید و کارمند ندارید، باز هم خصوصیات یک رهبر بزرگ را داشته باشید، زیرا باعث می شود دیگران به سمت  شما جذب شوند.

8- به حرف مردم گوش دهید

به حرف مردم گوش دهید
به حرف مردم گوش دهید

همیشه می گویند به حرف مردم گوش ندهید، امّا این مسئله در کسب و کار بر عکس است.

یعنی کاملاً به صحبت های مردم در زمینه شما و کسب و کارتان گوش دهید و به آنها دقت کنید.

برای فهمیدن نظرات مردم از روش های زیر استفاده کنید:

  • شبکه های اجتماعی
  • گذاشتن نظرسنجی
  • داشتن یک نمودار برای نظر سنجی و بررسی آن در ماه‌ها و سال های مختلف

9- به تجربه مشتری دقت کنید (چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟)

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ به تجربه مشتری دقت کنید
به تجربه مشتری دقت کنید

تجربه مشتری جزو موضوعات بسیار داغ در رشته بازاریابی است.

ما باید بتوانیم فرایند خرید محصول توسط مشتری را از ابتدا تا مرحله پرداخت شبیه سازی کنیم.

مثلاً آن را در قالب یک مسافرت از رشت به تهران شبیه سازی می کنیم و بعد بررسی خود را انجام می دهیم که در هر قسمت از این سفر چه کارهایی را انجام داده است.

سوالاتی که پاسخ آنها بسیار اهمیت دارد:

  • از چه ماشین برای مسافرت استفاده کرده
  • کجاها برای او منظره زیبایی داشته و باعث توقف او شده
  • از چه رستورانی غذا خرید و دلیلش چه بوده

به مثال بالا خوب دقت کردید؟

شما هم تمام رفتارهای مشتری را اینگونه در کسب و کارتان بررسی کنید.


نتیجه

در این مقاله به نکاتی اشاره کردم که تمامی آنها پاسخ به سوال: {چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟} بود.

اگر از من بپرسید چگونه یک کسب و کار موفق راه اندازی کنیم، باز هم به همین موارد اشاره می کنم و می گویم داشتن یک کسب و کار موفق اصلاً کار سختی نیست.

فقط باید به مسیرِ افراد موفق توجه کنید و شبیه همان را در کسب و کار خودتان انجام دهید.

“رمز موفقیت در کسب و کار، یاد گرفتن و تجربه کردن سریع است”

در هر صورت، باعث افتخار من است که نظر شما را درباره این نوشته بدانم.

آیا این مقاله برای شما مفید بوده؟

نظرات خودتان را در زیر بنویسید.

منابع:

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا 0

هنوز به این پست رای ندادی!!!!

معصومه برادران

من معصومه برادرانم و در این وبسایت تجربیاتم رو در حوزه ی بازاریابی ورشد کسب و کارهای کوچک با بانوان عزیز در قالب مقاله و پادکست به اشتراک میزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا