فروش

آیا با هدف گذاری میتوان بیشتر فروخت؟

0
(0)

افزای فروش با هدف گذاری

یکی از مسائلی که امروزه  اهمیت بسیار زیادی در همه ی زمینه ها پیدا کرده موضوع هدف گذاری است . هدف گذاری در بحث فروش و بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است و من قبلا در قسمتی از مقاله ی بهترین ترفند های افزایش فروش در سال 99 به طور خلاصه به این موضوع پرداختم .

هدف یکی از پایه ای ترین مسائل برند و کسب و کار ما به حساب می آید و این قابلیت را دارد که حتی  آن را به صورت جزء و در قسمت های مختلف ( مثل اهداف مالی ، اهداف کلی برند و حتی اهدافی که برای خودمان در جایگاه  صاحب کسب و  کار تعیین میکنیم )مورد استفاده قرار دهیم .

مسلما همه در مسیر موفقیت و رشد خود و کسب و کارشان  با موانعی مواجه می شوند، اما اگر قبل از رویارویی با این موانع برای خود هدف تعیین نکرده باشیم  به راحتی از مسیر خود منحرف میشویم و نتیجه این میشود که یا به هدف خود نمی رسیم و یا از آن دور میشویم و مجبوریم که مدت زمان بیشتری برای آن تلاش کنیم . البته این ها در صورتی هستند که خستگی و نا امیدی را از این فرایند فاکتور بگیریم.

در تعیین هدف خود باید 5 مورد را  ارزیابی کنیم یا بهتر است بگویم از پنج زاویه باید به آن نگاه کنید و اگر از هر جهت مورد تایید بود ،در نهایت آن را به عنوان هدف برگزینیم.

مسئله ای که هدف را از آرزو متمایز میکند دقیقا همین 5 مورد است . ما نمیتوانیم به آرزو های خود برسیم و قالبا آن هارا دست نیافتی میبینیم ، اما اگر با قواعدی که در ادامه میگویم خواسته هایتان را به عنوان هدف انتخاب کنید خواهید دید که حتی رسیدن به آرزو هم چیز محالی نخواهد بود.

همان طور که به آن اشاره کردم به طور کل همه ی  اهداف باید دارای 5 ویژگی یا به اصلاح اسمارت (smart) باشند تا بتوان آن هارا به برنامه ای منظم و قابل اجرا تبدیل کرد .

1. اسپیسیفیک باشد ( specific )

یعنی اینکه اهدافی که انتخاب میکنیم باید خاص و مشخص باشند و به طور  واضح نمایانگر خواسته ی شما باشد ، در ضمن این اهداف   نباید به  صورت کلی تعریف شوند . مثلا فقط نگوییم که  میخواهم در کسب و کارم موفق شوم بلکه موفقیت خود را به صورت انحصاری روشن کنید .

2. مَژرِبال باشد ( measurable )

یعنی اهداف شما باید قابل اندازه گیری باشند و بتوان آنها را با عدد و رقم تعیین کرد.  فقط نگوییم که  میخواهم خیلی بفروشم یا پولدار شوم یا حتی خیلی مشتری داشته باشم بلکه باید دقیق آن را مشخص کنید.

مثلا من میخواهم  100 مشتری به دست بیاورم یا میخواهم 10 میلیون فروش داشته باشم یا میخواهم 2 میلیارد پول کسب کنم.

3.اتینیبال باشد ( attainable )

یعنی هدف شما باید قابل دستیابی و دست یافتنی باشد و بهتر است که قبلا کسی مانند آن را انجام داده باشد .

به طور مثال فروش 10 میلیاردی برای یک لباس فروشی کوچک بسیار دور و غیر قابل تصور است .

4.ریزنِبال باشد ( reasonable )

یعنی هدفی که انتخاب می کنید باید منطقی و معقول و بسته به شرایط شما دست یافتنی باشد .به طور فرض اگر در یک شهر کوچک زندگی میکنید و یک مغازه ی کوچک شال و روسری فروشی دارید، فروش 100 میلیونی برای این شرایط به نظر معقول نمی آید.

5. تایم باند باشد( time bound )

یعنی بسیار مشخص و زمان دار باشد و برای رسیدن به آن بتوان  یک محدوده یا بازه ی زمانی  تعیین کرد .

مثلا اگر میخواهید به 10 میلیون فروش برسید باید مشخص کنید که قصد دارید این مبلغ را در چه بازه ای بدست بیاورید  ، سالانه  ، ماهانه ، هفتگی و شاید هم روزانه ، هر چیزی که هست باید مشخص باشد .

حال که هدف اسمارت خود را بر اساس 5 ویژگی بالا انتخاب کردید نوبت به مشخص کردن چیزهایی میرسد که برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید .

مثلا هدف شما این است که تا دوسال آینده در فروشگاه اینترنتی خود ماهانه 30 میلیون تومان فروش داشته باشید . قاعدتا برای رسیدن به این رقم نیاز به موارد زیادی خواهید داشت مثلا ،افزایش یوزر های ورودی به سایت با استفاده از سئو _ جذاب کردن ظاهر سایت _  تولید محتوا در وب سایت_ فعالیت در شبکه ی اجتماعی و …

بعد از یادداشت تمام این موارد نوبت به خرد کردن میزان فروش میرسد،(برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد میکنم مقاله ی زیر را بخوانید.)

 

بهترین ترفند های افزایش فروش در سال 99

 

یعنی باید مبلغ نهایی و هدف خودتان را به تعداد روزهای فعال  تقسیم کنید تا متوجه شوید که باید در هر روز چه تعداد مشتری و چه مقدار فروش داشته باشید تا به عدد نهایی دست پیدا کنید .

در نهایت  هم باید مواردی که برای این افزایش نیاز داشتید را اولویت بندی کنید تا به ترتیب و به صورت پلکانی و با پیاده سازی تک تک این موارد ، شاهد رشد کسب و کار  و نزدیک شدن به هدفتان باشید .

با توجه به مثال قبل فرض کنید که شما هر روز نیاز به 100 مشتری دارید که هر کدام مبلغ 10 هزار تومان از شما خرید کنند تا در انتهای ماه به 30 میلیون تومان برسید .

اما حالا فقط روزانه 20 خریدار دارید .

باید اولویت های خود را به این صورت پیاده کنید

مثلا تولید محتوا در سایت باعث میشود که 30 خریدار جذب کنید پس باید در یک تایم که خودتان آن را مشخص میکنید به یادگیری و پیاده سازی این مورد بپردازید

بعد از آن با فعالیت در شبکه های اجتماعی 30 خریدار جدید دیگر کسب میکنید پس باید یک زمان مشخص را هم برای این کار در نظر بگیرید

بعد از رسیدن به عدد های فوق نوبت به اولویت بعدی میرسد و شما میدانید که با بهبود سئو وبسایتتان 15 خریدار دیگر نیز کسب میکنید پس مانند بقیه باید یبرای این کار هم بازه ی زمانی تعیین کنید و بعد از پیاده سازی کامل آن سراغ اولویت بعدی بروید .

در نهایت هم با جذاب کردن ظاهر سایت مشتریان بیشتری را به خریدار تبدیل کرده و می بینید که پس از گذشت مدتی که تعیین کرده بودیم به عدد و هدف مورد نظرمان میرسیم.

مشاهده کردید که  با یک هدف گذاری حرفه ای و تنظیم یک برنامه ی خوب به سادگی به آنچه که شاید آرزوی ماهم بود دست پیدا کردیم.  این روش در همه چیز زندگی، از مسائل علمی تا رشد شخصیت قابلیت اجرا شدن را دارد . اما بزرگترین کاربرد آن در برند سازی و به ویژه بازاریابی و فروش است .

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا 0

هنوز به این پست رای ندادی!!!!

معصومه برادران

من معصومه برادرانم و در این وبسایت تجربیاتم رو در حوزه ی بازاریابی و فروشِ کسب و کارهای کوچک و خانگی با بانوان عزیز در قالب مقاله و پادکست به اشتراک میزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا