بهترین ترفند های افزایش فروش در سال 99

5
(1)
از همین جهت ، در سال های متمادی  ترفند های بسیار گوناگونی شکل گرفت که افراد توانستن با استفاده از آنها  جذب مشتری و میزان فروش موفق خود را افزایش دهند . اما نکته ی مهم اینجاست که هر چه پیش میرویم ،ترفند های قدیمی بی اثر میشوند و جای خود را به ترفند های جدید تر و پیچیده تر که خیلی از آنها از علم روانشناسی گرفته شده است ،میدهند .
در ادامه ی این مقاله به تعدادی از پرکاربرد ترین ترفند ها که بیشترین درصد فروش موفق را به خود اختصاص داده اند و باعث افزایش فروش شده اند ، میپردازیم .
فایل صوتی مقاله

زمان گوش دادن به این پادکست 39 دقیقه و 51 ثانیه

افزایش فروش با بازاریابی مناسبتی

در کشور ما مناسبت های  گوناگونی وجود دارد که برای خانواده ها از اهمیت زیادی برخوردار است و تا حد زیادی خود را مجاب میکنند که هدایایی را در این ایام به همدیگر تقدیم کنند .(مانند روز پدر ، روز مادر ،عید نوروز و …)

این ایام خاص به دلیل فراگیر بودن و متعلق نبودن به گروهی خاص ،میتواند تاثیر بسزایی در افزایش فروش بگذارد .

البته باید در قالب یک نکته بگویم که این نوع بازاریابی به صورت دوره ای و در یک بازه ی زمانی خاص انجام میشود اما تاثیری که در فروش میگذارد میتواند بدون اغراق فوق العاده باشد البته باید روش استفاده ی درست از این ترفند را یاد بگیرید .

برای شروع کار باید در ابتدا نوع محصولات خود را مشخص کنید و تا حدودی بدانید که محصولات شما مناسب با چه قشر از جامعه است (برای مثال اگر شما فروشگاه لباس زنانه دارید ،پس قشر هدف شما در جامعه خانم ها و دختر ها هستند.)

حالا باید مناسبت هایی که به این افراد مرتبط میشود را مشخص کنید و محصولاتی که متناسب با هر دسته هست را نیز جدا کنید(به عنوان مثال لباس های دخترانه یا به اصطلاح تینیجری را از لباس های کمی سنگین تر و زنانه جدا کنید ) این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن اینست که میتوانید محصولاتی را که کمتر به فروش میروند را شناسایی کرده و روی آنها بیشتر مانور بدهید ..

قبل از فرارسیدن این ایام که معمولا بین 10 تا 30 روز است باید گذاشتن پیشنهادات ویژه و تخفیف را شروع کنید .  برای دسته های مرتبط با مناسبت ، میتوانید این پیشنهادات را روی محصولات کم فروش خود بیشتر موثر کنید تا با این ترفند آنها نیز به فروش بروند .

مطمئن باشید با این کار و البته تبلیغ مناسب میتوانید افزایش فروش بسیار خوبی را تجربه کنید .

افزایش فروش با بازاریابی مناسبتی

قیمت گذاری مناسب برای فروش بیشتر

تاثیر قیمت گذاری در افزایش فروش بسیار زیاد است و اگر فقط به یکسری نکات کوچک دقت کنید به راحتی میتوانید شاهد این پیشرفت باشید . دلیل این موضوع این است که ذهن ما انسان ها نسبت  به  از دست دادن چیزی احساس درد را تولید میکند و این حس بسیار قوی تر از حسی است که موقع بدست آوردن چیزی داریم و دقیقا به همین خاطر است که  همیشه خاطرات بد در ذهن ما پررنگ تر از خاطرات خوبمان هستند .

در قیمت گذاری باید سعی کنید که حدالامکان عدد را در ذهن مشتری کوچک جلوه دهید تا حس از دست دادن (پول) را در او کاهش بدهیم و کاری کنیم که تردیدش از بین برود وخریدش را  راحت تر انجام دهد.

برای اینکار سعی کنید صفر های مبلغ مورد نظر خودتان را کاهش دهید و ترکیبی از حروف و عدد را بنویسید ، مثلا به جای 50000 تومان بنویسید 50 هزار تومان یا 50 تومن

اگر تا به حال دقت کرده باشید بانک ها ،موسسات ،برند های خوراکی و غیره دقیقا از عکس این موضوع برای بزرگ نشان دادن جوایز خود استفاده میکنند تا بتوانند با این ترفند بازاریابی ، مشتریان بیشتری را وادار به خرید از محصولاتشان کنند.

قیمت گذاری درست برای فروش بیشتر

تاثیر تولید محتوا در افزایش فروش

اگر این روز ها سری به دنیای اینترنت و شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام زده باشید متوجه میشوید که هر کس به طریقی در حال معرفی محصولات خود به  دیگران است تا به واسطه ی آن بتوانند طیف وسیعی از مشتری های متنوع را به سمت کسب و کار خود بکشانند و باعث افزایش فروش خود شوند .

در واقع اگر بخواهم صادقانه تر این موضوع را بازگو کنم باید بگویم که مشتریان در این  بازه ی زمانی بسیار باهوش شده اند و برای خرید حتی کوچکترین چیز مثل یک کِرِم ساده شاید تا روز ها تحقیق کرده و بعد اقدام به خرید آن کنند. با توجه به این مسئله ، بازار محتوا هر روز داغ تر میشود و هرکس که خاص تر و فعال تر باشد صد در صد موفق تر نیز خواهد بود .

با توجه به توضیحاتی که داده شد اگر شما نیز علاقه مند به  افزایش فروش خود هستید ،باید سوار بر این جریان شوید و کسب و کار فیزیکی خود را وارد دنیای مجازی و اینترنت کنید .

با وجود مشاغل مختلف و همچنین سوال های بسیار زیادی که در ذهن مخاطبان شکل میگیرد،تنوع زیادی در تولید محتوا وجود دارد.

بیایید این موضوع را بایک مثال ساده تر بررسی کنیم : فرض کنید که شما فروشنده ی دوربین عکاسی هستید و قصد دارید میزان فروش خود را با استفاده از ترفند تولید محتوا افزایش دهید . حال چه محتوایی مناسب شماست؟

 1.ساده ترین نوع محتوا میتواند معرفی محصولات مختلف یا برند های مختلف باشد . این معرفی باید دقیق و با جزئیات کامل گفته شود تا مخاطبان به راحتی بتوانند محصولات مورد نظر خودرا با توجه به نیاز های خود  انتخاب کنند.

2. میتوانید روش استفاده از هر دوربین و قابلیت هایی که دارد را با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

3.میتوانید به مخاطبان خود آموزش دهید که چطور بااستفاده از این دوربین ها عکس های زیبا و حرفه ای بگیرند .

4.میتوانید دوربین های مختلف را نقد و بررسی کنید و حتی میتوانید آن ها را باهم مقایسه کنید .

5.میتوانید سوالاتی که افراد مختلف در مورد دوربین ها دارند را از اینترنت ،کامنت ها و نقاط دیگر جستجو کنید و در قالب یک مقاله ،ویدئو و یا پادکست به آنها پاسخ دهید .

تاثیر تولید محتوا درافزایش فروش

و بسیاری  موارد دیگر که با استفاده از کمی خلاقیت میتوانید مخاطبان زیادی را به سمت کسب و کار خود بکشانید،هیچ فرقی هم نمیکند که شغل شما چیست و چه مقدار مخاطب دارد ،مطمئن باشید همیشه و در هر شغلی افرادی هستند که به دنبال شما و نیازمند محصولات و خدماتتان هستند ودقیقا شما میتوانید با استفاده از ترفند تولید محتوا این افراد را به خود جذب کرده و باعث افزایش فروش خود شوید.

به این نکته توجه داشته باشید که شاید نوع تولید محتوا در هر شغل و کسب و کاری مدل خاص خود را داشته باشد اما بدون اغراق یکی از مهمترین و با ارزش ترین ابزار ها و ترفند ها برای افزایش فروش به حساب می آید .

افزایش فروش با مشتری مداری

مشتری ها مهمترین نقش را در هر شغلی ایفا میکنند و تمام تلاش های ما دقیقا برای موفق تر بودن  فقط به جذب مشتری ختم میشود ،بنابراین با جذب و حفظ آنها میتوانیم فروش خود را افزایش دهیم . هرچه بیشتر بهتر ..

اصولا تمام مشتریانی که با آنها سرو کار داریم به سه گروه تقسیم میشوند.

1. مشتریان جدید

2. مشتریان فعال

3. مشتریان خاموش

مشتریان جدید

همان طور که از اسمش نیز پیداست ،افرادی هستند که شما توانسته اید به واسطه ی تبلیغ ،فعالیت ها و یا معرفی دیگران بدست بیاورید و قطعا تمامی این موارد برای شما هزینه دربر خواهد داشت و موردی دیگر که باید حتما به آن اشاره کنم اینست که فروش به این افراد نیز کار دشوار تری است زیرا تا بحال هیچ تجربه ی همکاری یا خرید را با شما نداشته اند بنابر این شما نیز ناچارید که از ابتدا تمام ترفند های فروش و متقاعد سازی را پیاده کنید تا اولین تجربه ی موفق را با آنان بدست آورید.

مشتریان فعال

مورد بعدی مشتریان  فعال و فعلی شما هستند که کاملا با شما آشنایند و از محصولات و یا خدمات شما استفاده کرده اند. مهم ترین جایگاه در بین سایرافراد ،مشتریان فعال هستند،در واقع شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید که آن ها را از خود راضی نگهدارید که این موضوع میتواند به واسطه ی خدمات پس از فروش ، در ارتباط بودن با او از طریق پیام یا ایمیل ، در نظر گرفتن هدایا و یا تخفیف های ویژه مختص به آنها،ارائه ی مشاوره های رایگان  و موارد دیگر باشد ..

همان طور که به آن اشاره شد مشتری جدید برای شما حدود 5 برابر یک مشتری فعال هزینه میتراشد که این موضوع به خودی خود میتواند اهمیت مشتریان فعال را بیشتر کند .

و نکته ی جالب اینکه اگر شما بتوانید یک مشتری را از خودتان راضی نگهدارید و کاری کنید که از خرید و همکاریش با شما احساس خوبی داشته باشد ،این فرد میتواند با تعریف هایی که از شما نزد افراد مختلف میکند تا حدود 70 مشتری جدید را برایتان جذب کند .

مشتریان خاموش

و بالاخره مشتریان خاموش ، این افراد هم تجربه ی خرید از شما را داشته اند ،اما بنا به دلایلی ، دیگر به شما مراجعه نکردند و تمایلی هم برای بازگشت و استفاده از محصولات شما ندارند.

وظیفه ی شما اینست که مشتریان خاموش خود را شناسایی کنید و علت عدم مراجعه ی آنان را کشف و سعی به حل آن کنید . زیرا تحقیقات نشان داده است که 90 درصد از مشتریان ناراضی هیچوقت نارضایتی خود را به شما گزارش نمیدهند و تصمیم به عدم خرید از شما و همچنین شروع  تبلیغ منفی بر علیه شما میکنند .

مشتری مداری

این موضوع دقیقا میتواند به اندازه ی خوبی تبلیغات مثبت توسط مشتریان فعال ،برای شما بد باشد. اما از طرفی دیگر با حفظ ارتباط با خاموش ها ،با نظر سنجی های مناسب و همچنین حل مشکل آنان در اسرع وقت ،میتوانید اعتماد شدید این مشتریان را جذب کرده و مجددا آنها را به دایره ی مشتریان فعال خود برگردانید و منتظر مشتریان جدیدی باشید که به واسطه ی آنها به کسب و کار شما مراجعه میکنند .

از نظر من مشتری مداری بیشترین اثر را نسبت به تمام  ترفند ها در افزایش فروش دارد ، پس همیشه توجه اصلی خود را روی آن معطوف کنید و دائما مشتریانتان را ارزیابی و رفتار آن هارا تحلیل کنید تا در بازار موفق تر باشید .

بازاریابی تلفنی

بسیاری از محصولات و خدمات این قابلیت را دارند که به صورت تلفنی بازاریابی شوند و اگر این موضوع با کسب و کارشما نیز همخوانی دارد ،پس تبریک مرا بپذیرید زیرا این ترفند میتواند تاثیر فوق العاده ای را در فروش شما بگذارد به شرط این که آموزش لازم برای انجام این کار را دیده باشید یا اینکه از یک فرد آموزش دیده استفاده کنید.

به این دلیل که برخلاف چیزی که به نظر میرسد انجام این کار  بسیار سخت تر از فروش حضوری است چون در این گونه بازاریابی ، شما از مهم ترین مورد در ایجاد ارتباط  یعنی فیزیک خود عاری هستید و یکی از بهترین سلاح های خودرا از دست داده اید ، پس تمام آن چیزی که در یک مکالمه و معامله ی فروش در دست  دارید را تنها میتوانید از طریق صدای خود انتقال دهید .

این موضوع توضیحات بسیار زیادی را میطلبد و من قصد ندارم در این مقاله به جزئیات آن بپردازم . فقط به این موضوع بسنده میکنم که با بازار یابی تلفنی آن هم به صورت حرفه ای میتوانید تجربه ی بسیار خوبی را در افزایش فروش به دست آورید .

بازاریابی تلفنی

بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری نیز مانند سایر راهکار ها این امکان را برای شما فراهم میکند که به واسطه ی آن فروش خود را افزایش دهید . البته شاید این ترفند قابل اجرا بر روی تمام کسب وکار ها نباشد اما تمام مشاغلی که محصول و خدماتی را تولید میکنند و یا اینکه به صورت عمده کالایی را خریداری و بعد توزیع میکنند، میتوانند برای افزایش فروش خود از بازاریابی حضوری استفاده کنند .

بازاریابی حضوری هم مانند سایر روش ها تاثیر خوبی در فروش میگذارد به شرط این که در استفاده از بازاریاب دقت کنیم زیرا این بازاریاب ها هستند که با فن بیان خود میتوانند محصولات شما را به دیگران معرفی کرده و با نوع صحبت کردن و توصیف خود کاری کنند که مشتریان علاقمند به خرید محصولات شما شوند .

همانند بازاریابی تلفنی این نوع از بازاریابی هم نیازمند مهارت هاییست که هر چه سطح این مهارت ها در افراد بالا تر باشد موفقیت آن ها نیز به تبعیت از این امر،بیشتر خواهد بود .

بازاریابی حضوری

 استفاده از تبلیغات برای فروش بیشتر

یکی دیگر از کارهایی که باعث افزایش فروش میشود اینست که مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنیم .دراین مقاله  به راه های مختلف جذب مشتری  برای افزایش فروش  مثل : تولید محتوا ،بازاریابی فیزیکی و تلفنی و … پرداختیم ،اما یکی دیگر از راه هایی که منجر به فروش بیشتر میشود ، تبلیغات است .

تبلیغات همیشه یکی از کارهای موثر برای  افزایش فروش بوده  اما این کار با سختی هایی نیز همراه است . یکی از این مسائل این است که بحث تبلیغات ، چه به صورت آنلاین و چه فیزیکی و آفلاین  ،کاملا تخصصی است و اگر میخواهید نتیجه ی خوبی از این تبلیغات بگیرید حتما  باید از یک مشاور متخصص در زمینه ی تبلیغات ، درخواست طراحی یک  کمپین تبلیغاتی کنید یا اینکه خودتان مطالعه ی لازم در این زمینه را داشته باشید تا بتوانید حدالامکان از مسائل ساده  مثل (تبلیغ کردن در چه جا هایی مناسب است ؟) سر دربیاورید و کارخود را پیش ببرید .

یکی دیگر از مسائل و مشکلات تبلیغات همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردم ،هزینه ی آن است که بسته به مقیاس طرح تبلیغی ،نوع و مکان آن میتواند هزینه ی بسیار کم و گاه هزینه ای بسیار گزاف را به دنبال داشته باشد. اما باز هم به این نکته تاکید میکنم که اگر میخواهید نتیجه ی خوبی از تبلیغات خود بگیرد ، عجله نکنید و حتما از یک مشاور کمک بخواهید.

افزایش فروش با تبلیغات

روش های پرداخت مختلف

شاید قرار دادن روش های مختلف برای پرداخت وجه ، از نظر خیلی ها موضوعی ساده و پیش پا افتاده باشد که از اهمیت زیادی نیز برخوردار نیست . اما بررسی ها ثابت کرده که هر چه در هنگام فروش یک محصول به مشتری ، روش های مختلفی را برای پرداخت وجه قرار بدهیم امکان از دست دادن مشتری از بین خواهد رفت و او با حس آرامش و اطمینان بیشتر خرید خود را انجام میدهد.

اجازه بدهید اهمیت این موضوع را با یک مثال ساده برایتان روشن کنم :

فرض کنید شما صاحب یک بوتیک کوچک لباس هستید و فقط از پول نقد برای پرداخت و معامله استفاده میکنید، ممکن است روزانه ده ها نفر به فروشگاه شما مراجعه کنند و چون امکان خرید با کارت اعتباری برای آنان فراهم نیست خرید خود را به زمانی دیگر موکول کنند.

در این حین،  70 درصد احتمال وجود دارد که آنها پس از ترک فروشگاه شما کالایی که مشتاق خریدنش بودنند را فراموش کرده و دیگر به شما مراجعه نکنند ، در صورتی که تنها با قرار دادن یک دستگاه کارتخوان میتوانستید از این موضوع جلوگیری کنید .

 در فروشگاه های آنلاین هم برای آسان کردن مراحل خرید و پرداخت برای هر قشر و سن و سالی ، روش پرداخت متناسب با او را نیز قرار بدهید.

روش های مختلف پرداخت برای افزایش فروش

 مثلا :

1. روش پرداخت آنلاین برای آنها که به خرید اینترنتی مسلط هستند و به شما اطمینان دارند.

2.واریز به کارت برای کسانی که کمی مبتدی تر هستند و از پرداخت های آنلاین هراس دارند.

3.پرداخت درب منزل برای افرادی که شما را نمیشناسند و گمان میکنند که قصد کلاهبرداری دارید .

و روش های دیگر  مثل پرداخت اقساطی ،چکی و …که هر روزه به تعداد آنها اضافه میشود . البته پیاده سازی تمام این روش ها  برای همه مقدور نیست اما تا جایی که مقدور است از مهم ترین آنها استفاده کنید و امکان از دست دادن مشتری را از بین برده و فروش خود را افزایش دهید.

آسان سازی فرایند خرید

به شخصه بارها با فروشگاه هایی مواجه شدم که برای خرید محصول در آنها نیاز به رد کردن هفت خان رستم داشتم .بدین صورت که ابتدا :

_ باید محصول مورد نظر خود را انتخاب میکردید.

_ برای اطلاع از سایز های موجود به فروشنده ی مربوط به بخش مراجعه میکردید.

_ اگر محصولی که میخواستید موجود بود ، رسید دریافت میکردید.

_ جهت پرداخت به صندوق میرفتید و پس از تایید رسید دوباره به محلی قبلی بازمیگشتید و با دادن رسید تایید شده ،محصول را دریافت میکردید ….

حتی نوشتن و خواندن این مراحل هم منزجر کننده است و باعث میشود کسی که این حجم از پاسکاری را تجربه کرده،نه تنها دیگر خودش ،بلکه کاری کند که اطرافیانش هم به آنجا مراجعه نکنند.

پس متوجه شدید که این مورد هم میتواند تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش فروش داشته باشد.

آسان سازی فرایند خرید

استفاده از مهارت های فروش

مهارت های فروش ، کارها و ترفند هایی هستند که یک فروشنده از آن ها استفاده میکند تا بتواند فروش موفقی را تجربه کند و هر چقدر هم که به این مهارت ها اهمیت بیشتر داده شود میزان موفقیت افراد در فروش نیز پیشرفت فوق العاده ای خواهد داشت .

در ادامه به مهم ترین مواردی که در افزایش فروش موثرند میپردازیم:

مهارت شنونده بودن

در فروشندگی شنونده بودن یکی از مهارت های بسیار مهمی است که میتوان با استفاده ی درست از آن ،متوجه خواسته های درونی مشتریان در خصوص محصولات مورد علاقه ی آنها شد .

اگر در هنگام ارتباط با مشتریان بتوانید خواسته ی آنان را از درون حرف هایشان متوجه شوید بنابراین بهتر نیز میتوانید به آنها راهنمایی کنید و محصولات بهتر و نزدیک تر به خواسته شان را معرفی کنید . در این صورت ،امکان  خرید توسط مشتری ها به شدت افزایش پیدا میکند .

مهارت کلامی و توصیف

یک فروشنده علاوه بر اینکه باید شنونده ی خوبی باشد باید گوینده ی خوبی نیز باشد تا بتواند محصولاتش را به درستی برای مشتریان توصیف کند و آنها را در امر خرید راهنمایی کند . این مهارت علاوه بر این که در توصیف محصولات کاربرد دارد ، در ایجاد ارتباط اولیه با مشتری نیز بسیار موثر است .

طی تحقیقاتی که در سال های طولانی روی ارتباط با مشتری شده است به این نتیجه رسیده اند که اگر شما بتوانید در همان ابتدای ملاقات با مشتریانتان ارتباط کلامی خوبی با آنها برقرار کنید، امکان موفق بودن معامله و فروش شما نیز تا 80 الی 90 درصد افزایش پیدا میکند .

مشتری مداری

مشاور بودن

یک فروشنده باید توانایی این را داشته باشد که برای مشتریان ،نقش مشاور را ایفا کند و علاوه بر معرفی و توصیف محصولات او را در انتخاب بهترین محصول راهنمایی کند .

این مورد نیز میتواند در امر افزایش فروش بسیار تاثیر گذار باشد  زیرا احساسی خوب را بابت یک خرید فوق العاده و راضی کننده ،به مشتری انتقال میدهد .

 

رفتار مناسب با مشتری

یکی از معیار هایی که همیشه مشتری ها برای خرید خود درنظر دارند ،رفتار شایسته ی فروشندگان  با آنهاست . اگر فروشنده ای بتواند با خوشرویی و رفتار مناسب  مشتری ها را از خود راضی نگه دارد، به طور قطع شاهد (تبلیغات  دهان به دهان)  فوق العاده ای از سوی آنها خواهند بود .

به جرات میتوان گفت که 80 درصد از فروش های موفقی که اتفاق میافتد فقط و فقط به واسطه ی رفتار خوب و خوشرویی فروشندگان است .حتی در خیلی از موارد هم دیده شده که فروشندگان تنها با استفاده از این ترفند و بدون داشتن هیچ مهارت دیگری توانستند سیل عظیمی از مشتریان را به خود و کسب و کارشان جذب کنند .

اهمیت این موضوع در افزایش فروش به قدری زیاد است که تمام سازمان های موفق در سراسر دنیا ،کارمندانی را که به طور مستقیم با مشتریان در ارتباط هستند را  آموزش های مختلف میدهند و امتحان میکنند تا مبادا حتی یک مشتری به واسطه ی رفتار ناشایست فروشندگان یا مشاوران خود ، از دست بدهند.

این ها فقط چند نمونه ی پایه ای و ساده از مهارت های فروش است که با استفاده از آنها میتوان باعث افزایش فروش شد .

فاصله گرفتن از شخصیت فروشندگی برای فروش بیشتر

اصولا در این بازه ی زمانی به دلیل رقابتی که در هر نوع کسب و کاری وجود دارد ، مشتریان نیز انتخاب های زیادی خواهند داشت ، بنابراین همیشه باید مراقب رفتار های خود درمقابل آنها باشیم .

هنگامی که مشتریان احساس کنند که یک فروشنده قصد دارد به زور  محصولی  را به آنها بفروشد و یا اینکه اگر متوجه شوند  بابت نخریدن محصول از فروشگاه شما به آنها بی محلی میکنید قطعا از خرید خود منصرف میشوند و دیگر نیز به شما مراجعه نخواهند کرد .

سطح آگاهی مردم بسیار افزایش پیدا کرده  و کاملا توانایی تحلیل رفتار های مختلف را دارند پس اگر میخواهید فروش خود را افزایش دهید هیچ گاه سعی نکنید مشتری را برای خرید یک محصول تحت فشار قراردهید .

یا اینکه هیچ وقت سعی نکنید در مورد یک محصول به مشتری دروغ بگویید چون همان طور که به آن اشاره کردم سطح آگاهی مردم به شدت بالا رفته و به راحتی می توانند متوجه دروغ شما بشوند و این موضوع ثمره ی دلچسبی برای شما نخواهد داشت .

اگر میخواهید فروش های عالی رو تجربه کنید خود را دقیقا در جایگاه مشتری و یک مشاور قرار بدهید. اگر می بینید یک محصول مناسب یک شخص نیست ، با صداقت این قضیه را به او بگویید و یا اگر از کیفیت یک محصول مطمئن نیستید ،نگویید که برای اقوام خودم هم از این کالا برده ام و کاملا راضی اند.

نکته ی طلایی : یک کلام ، از شخصیت فروشندگی فاصله بگیرید و راستگو باشید .همین .

تاثیر شخصیت فروشنده در افزایش فروش

برنامه ریزی و هدف گذاری برای فروش بیشتر

یکی از مواردی که همیشه به فروشندگان ، به ویژه بازاریابان تلفنی تاکید میشود اینست که اگر میخواهید فروش خود را افزایش دهید باید برای خود هدف فروش و درآمد تعیین کنید و سپس آنرا به کوچکترین قسمت ممکن تبدیل کرده تا فرایند انجام آن را برای خود آسان کنید. بگذارید برایتان مثال بزنم:

فرض کنید که شما یک فروشنده  هستید و میخواهد درآمد خود را به ماهی 15 میلیون افزایش بدهید . خب شاید برای کسی که حالا درآمدی 5 میلیونی را تجربه میکرده امری مشکل به نظر برسد .اما……

برای شروع کافیست این رقم را به تعداد روز های فعال خود تقسیم کنید . فرض میکنیم که هر ماه شما 26 روز کاری و فعال دارید که با تقسیم 15میلیون  بر 26 روز حدودا مقدار 570 هزار تومان بدست می آید .

حالا باید محاسبه شود که  چه مقدار فروش کنید که 570 هزار تومان در روز سود کسب کنید .فرض میکنیم که شما بابت هر فروش، 30 درصد سود خالص بدست می آورید . بنابر این داده ها  باید روزانه  1 میلیون 900 هزار تومان فروش کنید که با 30 درصد سود ، 570 هزار تومان به شما تعلق بگیرد .

حالا باید قیمت کالا ها را بررسی کنیم : فرض کنید که طیف قیمت های شما 100 هزار تا 500 هزار تومان است . پس ما  میانگین این ها یعنی 300 هزار تومان را در نظر میگیریم که به ازای درآمد مورد نظر که 1 میلیون و 900 هزار تومان بود ، باید در روز حدودا  6 تا 7 محصول را بفروشیم تا به درآمد 15 میلیون تومان در ماه برسیم.

اگر از قبل کسب و کار خود را ارزیابی کرده باشید پس میدانید که حدودا از هر چند مشتری که به محل کارتان مراجعه  میکنند یکی منجر به خرید میشود که باز هم میتوان این را نیز محاسبه کرد : فرض کنید از هر 4 مشتری که به فروشگاهتان مراجعه میکنند یکی منجر به خرید میشود ، شما هم که باید 7 محصول بفروشید پس در هر روز نیاز به 28 مراجعه کنند دارید .

اگر مراجعه کنندگان شما این تعداد هستند و مبلغ فروشتان پایین است پس یک جای کار میلنگد که حتما باید بررسی های لازم  را از جهات مختلف انجام دهید تا متوجه این موضوع شوید .

اگر هم مشکل شما در تعداد مشتری و مراجعه کننده است ،باید از ترفند های جذب مشتری مثل تبلیغات ،تولید محتوا ،فعالیت در شبکه های اجتماعی و … استفاده کنید تا بتوانید مراجعه کننده ی لازم را به سمت کسب و کارتان بکشانید .

با این کار استرس فروشنده به شدت کاهش پیدا میکند و ذهنش را روی هدفش متمرکز میکند به طوری که وقتی هر روز به محل کارش وارد میشود میداند که باید 7 فروش موفق داشته باشد همین و بس .

نکته ای که باید در اینجا ذکر کنم اینست که شما در هر صورتی ،چه فعالیت آنلاین ،چه تلفنی و چه آفلاین ،همیشه باید  رفتار مشتریان خود را مورد بررسی وآنالیز قرار بدهید زیرا با اینکار میتوان مشکلات و نواقص کسب و کار را شناسایی کرده و در ادامه ی  فعالیت و زمانی که آن را رفع کردید  شاهد روند بهبود آن  باشید .

به همین راحتی با یک هدف گذاری حرفه ای میتوانید فروش خود را به صورت چشمگیری افزایش بدهید .

برنامه ریزی برای فروش بیشتر

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردم بهترین و موثر ترین ترفند های  افزایش فروش را بیاورم  و به توضیحات مختصر در مورد هر کدام بپردازم .

بحث افزایش فروش و جذب مشتری ،یک بحث بسیار پیچیده و پرمحتواست و به راحتی نمیتوان تمام موارد موثر را در یک مقاله ذکر کرد و یا اینکه نمیتوان برای همه ی کسب و کارها نسخه ی مشابه پیچید  چون  هر کسب و کاری با توجه به نوع فعالیت و سطح گستردگی آن ،نیازمند راه های مناسب خود است .

اما تقریبا 90 درصد از راهکارهای عنوان شده را میتوان بر روی همه کسب و کار ها پیاده سازی کرد ( چه کوچک و چه بزرگ ) و شاهد نتایج بسیار خوب و درخشانی در فروش بود .

نکته ای که دوست دارم در انتها حتما به آن اشاره کنم اینست که همواره کسب و کار خود و رفتار مشتریانتان را مورد ارزیابی قرار بدهید و ارتباط خوب خود را  همیشه با آنها  حفظ کنید . 

مورد بعدی اینکه روی کیفیت کالا و خدمات و پشتیبانی  حساسیت داشته باشید و سعی کنید همیشه فراتر از انتظار مشتریان عمل کنید ،این مورد شاید تاثیر فوری و آنی  نداشته باشد اما در دراز مدت مثل خورشید میدرخشد .

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا 1

هنوز به این پست رای ندادی!!!!

معصومه برادران

من معصومه برادرانم و در این سایت، ایده‌ها و تجربیاتم رو در مورد کسب‌ و کارهای کوچک و خونگی با شما به اشتراک می‌گذارم. مطالب اینجا در ساختن یک کسب و کار و خلق یک زندگی جدید و بهتر یاور شماست. توی دنیای سایتم همراه من باش تا از کوچک شروع کنیم و بزرگ موفق بشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا