کارهایی که مشتریانتان را شگفت زده میکند
تقریبا همه ی انسان ها در هر شغلی که دارند یک محصول یا یک خدمت را به دیگران میفروشند ( پزشک علم خود را میفروشد ،تولید کننده محصول خود ،خدمت رسان خدمات خود و کارگر هم مهارت خود را )
اما هنگامی که میخواهید شغلی را آغاز کنید (فرقی هم نمیکندکه در چه سطحی قرار دارد یا تا چه میزان گسترده است)به این فکر کنید که کاری که انجام میدهید توانایی این را دارد که روی مشتریان تاثیر بگذارد؟
اگر بتوانید به درستی به این سوال پاسخ دهید مطمئن باشید که کسب و کارتان به موفقیت ختم می شود و در غیر این صورت متاسفانه هیچ جای امیدی وجود ندارد و شما هم به جمع میلیون ها آدمی می پیوندید که سالیان دراز یک کار روتین را دائما با یک کیفیت انجام میدهند و نه در شغل و نه در زندگی ،هیچ پیشرفتی را به دست نمی آورند.
کسب و کار ها به ویژه مشاغل کوچک این قابلیت را دارند که با اهمیت دادن به مشتری و تحت تاثیر قرار دادن آنها سرعت موفقیت خود را به شدت افزایش داده و رشد کنند، زیرا تعامل با مشتریان در سطح کوچک تر بسیارساده است و به راحتی میتوان به صورت مستقیم با آنها در ارتباط بود .
در ادامه به معرفی تعدادی از روش های تاثیر گذار میپردازیم که با وجود سادگی ، قدرت این را دارند که مشتریانتان را شگفت زده و عاشق شما و برندتان کنند .
یادداشتی اختصاصی برای مشتری
این روز ها که دیگر تقریبا همه چیز به صورت الکترونیک و آنلاین انجام میشود . دریافت کردن چیز هایی که قابل لمس هستند برای ما بسیار دلنشین است و چقدر جالب تر میشود که به صورت نوستالژیک و شخصی سازی شده باشد .
با وجود اینکه حالا دیگر نامه ها با ایمیل ،پیامک و نرم افزار های ارتباطی رد و بدل میشود اما هیچ چیز به اندازه ی خواندن نامه های کاغذی برای ما لذت بخش نیست .این نکته میتواند یک مورد بسیار جذاب برای استفاده در کسب و کارتان به حساب بیاید به این صورت که :
به ازای خریدی که مشتریانتان از شما میکنند یک یادداشت هرچند کوتاه به صورت اختصاصی و با دست خط شخصی برایشان ارسال کنید .توجه داشته باشید که اگر کسب و کار شما آنلاین است و به صورت مستقیم با مشتری های خود در ارتباط نیستید این مورد میتواند بیشتر آنها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث یک ارتباط قوی بین شما و او شود.
یک مثال ساده از یک نامه برای مشتری:
سلام سارای عزیز
از این که مارو برای خرید کردن انتخاب کردی واقعا خوشحالیم
امیدوارم از خریدت لذت ببری.
بله به همین سادگی و کوتاهی
هدیه دادن برای یادبود
به شخصه کسی را سراغ ندارم که گرفتن هدیه را دوست نداشته باشد و این آمار بالا به تنهایی میتواند دلیلی مناسبی برای موثر بودن این ترفند باشد .
همیشه نیاز نیست که هدیه ها بسیار بزرگ و گران قیمت باشند و حتما شما هم تجربه ی گرفتن هدیه های کوچکی را دارید که هنوز هم به یاد آن هستید، پس نگران این قضیه نباشید . چون اصل موضوع خود هدیه دادن است که مشتری را تحت تاثیر قرار میدهد نه ارزش مادی آن .
کافی است هنگام تحویل دادن خرید مشتری یک کالای کوچک را به عنوان هدیه به او بدهید یا پس از خرید، بعد از چند روز یک نوشته به همراه یک یادبود کوچک برای او ارسال کنید.
شاید حدود 10 تا 15 سال پیش وقتی برای خرید لوازم تحریر به یک فروشگاه رفته بودم بعد از انتخاب محصولات و پرداخت وجه در انتها صاحب آن فروشگاه یک مداد نوکی به عنوان هدیه به من داد و گفت: ( اینم یادگاری برای تو ، تا هر وقت با این مینویسی یاد مغازه ی من بیُفتی ، اگر هم مرده بودم برام فاتحه بخون )
و اما هنوز هم با وجود اینکه سالهای زیادی گذشته و دیگر آن شخص در قید حیات نیست باز هم وقتی گذرم به آن خیابان برسد و یا نیازمند لوازم التحریر باشم قطعا به آن فروشگاه مراجعه میکنم. به احتمال زیاد آن شخص این کار را با مفهوم برند سازی انجام نمی داد و این ذات شخصیت او بود (شخصیت های مهربان ذاتاً فروشندگان خوبی میشوند) اما میبینیم که با این کار حتی پس از مرگش هم مشتریانش را حفظ کرد.
تاثیر بسته بندی
جذاب ترین بخش خرید باز کردن بسته بندی محصولات است ،حالا اگر شما خلاقیت داشته باشید میتوانید از این لحظه به نفع خود استفاده کرده و آن را تبدیل به یک خاطره ی ماندگار کنید.
طریقه ی قرار گیری درست در بسته ،استفاده از بسته بندی های زیبا ،گذاشتن یک چیز غیر قابل تصور برای مشتری در بسته ، مثل یک گل یا یک کارت و چیز هایی از این دست میتواند به شدت مشتری را تحت تاثیر قرار دهد و آن لحظه را در ذهن مخاطب ثبت کنند به ویژه زمانی که بسته به صورت اینترنتی به دست او می رسد.
فراتر از تصور باشید
اخیرا با یک فروشنده ی کالای خواب آشنا شدم که تخصص آن فروش تشک و خوشخواب است و ترفندی که از آن برای مجذوب کردن مشتریانش استفاده میکند بسیار جالب و دیدنیست .
اول اینکه تمام محصولاتی که میفروشد همه دارای گارانتی های طولانی مدت ، یعنی بالای 6 سال هستند ، اما اصل موضوع اینست که او به مشتریان خود میگوید که اگر تشک های قدیمی و خراب خودرا به ما بدهید بابت خرید محصول جدید 40 درصد تخفیف دریافت میکنید .
یعنی اگر قیمت یک تشک 1 میلیون تومان باشد مشتری فقط 600 هزار تومان پرداخت میکند و این واقعا وسوسه کننده است.
نکته ی جالب اینکه اصلا مهم نیست که تشک قدیمی شما در چه وضعی قرار دارد خواه پاره باشد یا شکسته ،فرقی نمی کند در هر صورت قابل قبول است.
اما این پایان کار نیست ، تیر خلاص را زمانی میزند که حتی هزینه ی حمل و نقل در شهری که در آن حضور دارد برای مشتریان آن منطقه کاملا رایگان است.
همین عوامل باعث شده که این شخص در مدت بسیار کوتاه از شروع فعالیت خود سیل عظیمی از مشتریان را به سمت خود بکشاند و موجب افزایش فروش او شود و البته کیفیت مرغوب محصولات او نیز باعث حفظ این مشتریان و تکرار خرید آنها میشود.
[quote color=”#5400ff” bgcolor=”#dcd3e2″]همه میتوانند خوب باشند و عده ای نیز می توانند بهتر باشند اما تعداد افرادی که در کسب و کارشان فراتر از تصور هستند بسیار کم است، پس زود تر موفق میشوند و رشد میکنند.[/quote]اعتماد کردن به مشتری
مدتی پیش برای خرید پیراهن مردانه به یک فروشگاه در شهر خودم مراجعه کردم و چون از اندازه ی لباس مطمئن نبودم در انتخاب نهایی دچار تردید شدم اما در کمال ناباوری فروشنده هر دو پیراهن را به من داد و گفت : (هر دو رو ببر هر کدومو که بیشتر خوشش اومد و اندازش بود بردار و اون یکی رو تا آخر هفته برام بیار )
اما قسمت جالب ماجرا اینجابود که فقط پول یکی از پیراهن هارا حساب کرد و دیگری رو کاملا به صورت امانی به من داد ، در صورتی که این اولین خرید من از آن فروشگاه بود و این فرد هیچ شناختی نسبت به من نداشت اما این اعتماد او باعث شد که من به مشتری پرو پا قرص او تبدیل شوم .
هنگامی که مشتری این حد از اعتماد را ببیند مطمئن باشید که هیچ گونه خطایی از او سرنخواهد زد و جواب این اعتماد را با کار ناشایست پاسخ نخواهد داد.
اعتماد کردن فقط و فقط دادن کالا به صورت امانی به مشتری نیست بلکه میتوان این مورد را به روش ها و شیوه های متفاوت در هر کسب و کاری پیاده کرد فقط کافیست کمی بیشتر برای فکر کردن به کسب و کارتان وقت بگذارید.