چگونه شغل کوچک خود را به کسب و کار بزرگ تبدیل کنیم؟

1
(1)

داشتن یک کسب و کار بزرگ و موفق ، آرزوی بسیاری از کارآفرینان است.

مهم‌ترین موضوع برای کسانی که صاحب یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستند ، اولویت بندی است.

این مقاله برای افرادی که هیچ شغلی ندارند و یا تازه می‌خواهند کسب و کاری را آغاز کنند مناسب نیست. آن‌ها می‌توانند از مقاله زیر استفاده کنند.

نکاتی که در این مقاله یاد می گیرید :

  • تعریف کسب و کار بزرگ چیست؟
  • معرفی ترفندهایی برای افزایش درآمد در کسب و کار شما
  • تبدیل شدن یک شغل کوچک به کسب و کاری پر قدرت و بزرگ
  • آشنا شدن با مدل کسب و کار شرکت‌های بزرگ
  • جدول چند نمونه از کسب و کارهای موفق و بزرگ
  • پاسخ به مهم‌ترین سوالات شما در مورد مشاغل بزرگ

پس اگر می خواهید در این بازار آشفته صدها پله از رقیبانتان جلوتر باشید ، این مقاله را تا آخر بخوانید.

تعریف کسب و کار بزرگ چیست؟

کسب و کارهای بزرگ شامل شرکت‌هایی است که فعالیت‌های تجاری بسیار بزرگی را انجام می دهند و در این مدل از شرکت‌ها مبالغ زیادی بین افراد و مشتریان رد و بدل می شود.

اولویت افرادی که صاحب مشاغل بزرگ هستند ، آزادی است.

مثل : آزادی عملکرد ، آزادی مالی و آزادی زمانی.

بنابراین ناچار هستند برای خودشان سیستمی را طراحی کنند تا همه چیز به شکل اتوماتیک انجام شود.

آن‌ها با استخدام افراد باهوش ، کاری می کنند تا روز به روز سیستم پیشرفت کند.

معمولاً متخصصینِ دانشگاهی که به دنبال راحتی و امنیت مالی و شغلی هستند ، به استخدام این افراد و شرکت‌ها در می آیند و جزو کارمندان آن‌ها می شوند.

در این صورت هر دو گروه به خواسته‌های خودشان می رسند و بُرد می کنند.

صاحبان کسب و کارهای بزرگ ویژگی‌های خاصی دارند ، آن‌ها بسیار ریسک پذیر و مسئولیت پذیراند و در شرایطی که هیچ امیدی به موفقیت وجود ندارد ، با قدرتِ تمام فعالیت می کنند تا موفق شوند و محصولی بزرگ را به وجود بیاورند.

برای درک بهتر قدرت کارآفرینان بزرگ ، نگاهی به آمار زیر بیندازید.

آمار شکست کسب و کارهای بزرگ و کوچک

صاحبان کسب و کارهای بزرگ برای اتوماتیک شدن تجارت خودشان سختی‌های زیادی را تحمّل می کنند ، ولی بعد از رسیدن به آن ، کاملاً آزاد و راحت می شوند.

دقیقاً همین زمان است که روز به روز ثروتمند‌ تر می شوند.

در ادامه با ترفندهایی آشنا می شوید که یک شغل کوچک را به کسب و کار بزرگ تبدیل می کند.

کسب و کارهای بزرگ ، مشتریان قدیمی را فراموش نمی کنند

فقط به دست آوردن مشتریان جدید باعث رشد کسب و کار شما نمی شود ، در بسیاری از مواقع ، مشتریان قدیمی بهترین گزینه برای افزایش درآمد یا فروش هستند.

مقاله پیشنهادی:

طبق آمار ، احتمال برگشت مشتریانی که یک بار از شما خرید کرده‌ اند ، بیشتر از مشتریان تازه وارد است. مخصوصاً اگر خدمات خوبی به آن‌ها داده باشید این آمار بالاتر هم می رود.

تاثیر ارائه خدمات

اگر می خواهید خدمات خوبی بدهید ، باید اول تمام اطلاعات مشتری مثل : زمان خرید ، اطلاعات فردی و … را جمع‌آوری کنید.

این کار توسط نرم افزارهای سی آر ام ( CRM ) انجام می شود.

در فیلم زیر با نرم افزار CRM آشنا می شوید.

باید به صورت ترکیبی و مساوی ، هم مشتریان قدیمی را حفظ کنید و هم مشتریان جدید جذب کنید.

بعد از انجام این کار ، کسب و کارتان به سرعت رشد می کند.

کسب و کارهای بزرگ از مشتریان قدیمی درخواست می کنند

هیچ‌کس مُنکِر جذب مشتریان جدید نیست ، امّا یکی از راه‌های جذب مشتریان جدید ، توجه به مشتریان قدیمی است.

مشتریان قدیمی جزو بازار هدف شما به حساب می آیند.

پس به احتمال خیلی زیاد ، هر جایی که آن‌ها حضور داشته باشند ، بازار هدف شما همان جا است.

وقتی مشتریان قدیمی از خدمات و محصولاتی که به آن‌ها داده‌اید رضایت داشته باشند ، طبیعتاً در جمع‌های دوستانه ، از شما تعریف می کنند و این بهترین نوع تبلیغات است.

بنابراین از آن‌ها در خواست کنید و بپرسید : آیا افراد دیگری را می شناسند که به خدمات یا محصولات شما احتیاج داشته باشند.

آمار درخواست کسب و کارها از مشتریان

همان‌طور که در آمار بالا مشاهده می کنید ، بیشتر کسب و کارها در طول فعالیت خودشان به میزان بسیار کمی از مشتری می خواهند تا آن‌ها را تبلیغ کنند.

از نظر من بهترین مکان برای این مدل درخواست‌ها ، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام است.

بهترین رسانه های آنلاین

اگر در این شبکه‌ها فعالیت کنید ، می توانید با دادن یک کد تخفیف از مشتریان سابق خود بخواهید تا شما را به فالوورها یا مخاطبان خودشان معرفی کنند (مثلاً از طریق استوری یا تَگ کردن در کامنت‌ها)

خلاصه از هر روشی که برایتان امکان پذیر است ، از مشتریان بخواهید تا شما را تبلیغ کنند.

مدیریت هزینه در کسب و کارهای بزرگ

مدیریت هزینه

زیاد شدن درآمدها باعث رشد و پیشرفت شغلتان می شود ، ولی باید حواستان باشد که هر چقدر در بازار پیشرفت کنید ، هزینه‌های شما زیادتر می شود و اگر مدیریت هزینه نداشته باشید ، در واقع هیچ سودی نمی کنید.

بنابراین در زمانی که دنبال پیدا کردن مسیرهایی برای افزایش فروش هستید ، باید به هزینه‌ها دقت کنید.

مواردی مثل هزینه ‌ی تولید محصول ، گسترش کار و …

توجه به نکات بالا مشخص می کند که آیا سود شما بیشتر شده است یا فقط فروش شما در حال افزایش است.

تجربه شخصی :

فردی در یکی از مشاوره‌های من با خوشحالی از بزرگ کردن کسب و کارشان صحبت می کردند.

ایشان در ابتدا برای کسب و کارشان یک سوله 200 متری اجاره کرده بودند ، بعد از مدتی وقتی درآمدشان افزایش پیدا کرد ، سراغ اجاره سوله بزرگ‌تر به متراژ 500 متر رفتند.

خودشان فکر می کردند شغلشان به یک کسب و کار بزرگ تبدیل شده است ، امّا زمانی که من از جزئیات مطلع شدم ، مشاهده کردم که نه تنها افزایش درآمدی نداشتند ، بلکه سودشان پایین‌تر هم آمده است!

تنها به دلیل افزایش فروش تصور کرده بودند که درآمدشان زیاد شده است، اما متاسفانه آن را با بزرگ کردن تولیدی خود کاملاً از بین برده بودند.

علّت تمام این مشکلات توجه نکردن به هزینه‌ها بود.

نکته مهم :

حواستان باشد هزینه‌ها را به اندازه‌ای کم نکنید که باعث نارضایتی مشتریان یا کارمندان شود. مشتریان و کارمندانِ راضی ، مثل دو بال برای پیشرفت کسب و کارتان هستند.

اگر به این نکته توجه نکنید ، به یقین کسب و کارِ شما در آینده ضربه بزرگی می خورد.

کسب و کارهای بزرگ همیشه در دسترس هستند

از روش‌های بسیار زیادی می توانید کسب و کار یا محصولات خود را به افراد مختلف معرفی کنید .

در ادامه چند مورد را معرفی کرده ام که در این زمینه به شما کمک می کند.

در مکان‌های جدید فروشگاه بزنید

از فضاهای جدید برای معرفی محصولات خود استقبال کنید .

فرقی نمی کند که مکان جدید آنلاین باشد یا فیزیکی ، شما می توانید با راه اندازی یک وبسایت یا شبکه اجتماعی و فعالیت در آن ها ، محصولات خود را کاملاً آنلاین به فروش برسانید.

و یا از بستر های سنتی مثل فروشگاه های چند برندی ، نمایشگاه ها و … برای معرفی و عرضه‌ی محصولاتتان به صورت فیزیکی استفاده کنید.

مشتریان هدف تازه‌ای پیدا کنید

افراد و گروه‌های تازه‌ای را پیدا کنید که به محصولات شما علاقه داشته باشند ، وقتی این افراد را شناسایی کردید ، باید در محیط‌هایی که آن‌ها بیشتر حضور دارند تبلیغات کنید یا کمپین بازاریابی اجرا کنید.

به طور مثال اگر شما در زمینه لوازم آرایشی فعالیت می کنید ، باید سراغ رسانه‌ یا شبکه‌های اجتماعی بروید که خانم‌های علاقه مند به آرایش در آن حضور دارند.

در واقع نباید برای معرفی محصولات لوازم آرایش خود در محیطی تبلیغ کنید که 80 درصد آن را آقایان تشکیل می دهند.

کاری کنید مشتری خرید بیشتری انجام دهد

از راه‌های مختلفی استفاده کنید تا مشتریان محصولات بیشتری از شما بخرند ، بهترین روش استفاده از ترفندهای تشویقی و دادن تخفیف‌های جذاب است.

در عکس زیر ، محدوده بهترین درصد تخفیف را مشاهده کنید.

بهترین درصد تخفیف

این کار باعث می شود مشتریان جدیدی نیز پیدا کنید.

تمام نکاتی که در بالا برایتان نوشتم ، سهم شما را در بازار بزرگ‌تر می کند . با انجام این نکات نه تنها فروشتان بسیار بالا می رود ، بلکه کسب و کارتان همیشه با مشتریان در ارتباط است.

مقاله پیشنهادی :

این مورد در ایران بسیار اهمیت دارد و در زمان اتفاقات وحشتناکِ بازار این مطلب را به خوبی درک می کنید و کسب و کار بزرگتان جان سالم به در می برد!!

کسب و کارهای بزرگ دنیا همیشه در نمایشگاه شرکت می کنند

به جرات می توان گفت یکی از مواردی که موجب پیشرفت کسب و کارهای بزرگ می شود حضور مداوم در نمایشگاه‌های مختلف است.

همیشه افرادی در نمایشگاه حضور پیدا می کنند که قبلاً از محصولات مشابه شما استفاده کردند و این یعنی به صنعت یا حرفه شما علاقه دارند.

این باعث می شود که به صورت چهره به چهره و مستقیم با افراد زیادی از مشتریان بالقوه‌ی خودتان برخورد داشته باشید و بازاریابی کنید.

از طرفی هم خیالتان راحت است، چون تمام آن‌ها مشتریان هدف هستند.

شرکت در نمایشگاه برای شما یکی از دو نتیجه زیر را دارد :

نتیجه اول :

در صورت مسلّط نبودن به مهارت‌های ارتباط با مشتری ، هیچ نتیجه‌ای نمی گیرید و این فرصت بی نظیر را از دست می‌دهید.

نتیجه دوم :

اگر به فن ارتباط با مشتریان و تعامل با همکاران مسلّط باشید ، صاحب یک فرصت فوق‌العاده شده‌اید و درهای بسیار زیادی به روی کسب و کار شما باز می شود.

همکاری کردن با افراد دیگر موجب یافتن مشتریان جدید حتی در سطح بین‌المللی می شود.

همین تعامل است که کسب و کار کوچکتان را به سرعت بزرگ می کند.

آمار رشد و تاثیر نمایشگاه ها در کسب و کارهای بزرگ

کسب و کارهای بزرگ بازار را محدود می کنند

به این قسمت دقت زیادی کنید :

کسب و کارهای بزرگ از دو نوع استراتژی ، پیروی می کنند.

بعضی از آن‌ها مدام به دنبال گسترش بازار و محصولات خود هستند و بعضی فقط روی یک محصول و بازار به خصوص تمرکز می کنند که در اصطلاحِ بازاریابی به آن نیچ مارکت یا جاویژه می گویند.

نمی توان گفت کدام استراتژی بر دیگری برتری دارد ، چون ما کسب و کارهای بزرگی در هر دو زمینه داریم ، امّا خودم به دلایلی که در زیر می گویم ، دومی را انتخاب می کنم.

چرا نیچ بودن ، مدل خوبی برای رشد کسب و کار است؟

اصلاً نگران فهمیدن نیچ مارکت نباشید چون با یک مثال ، کاملاً این موضوع را برایتان روشن می کنم.

فرض کنید صاحب یک ماشین پراید هستید و در مسافرت موتور ماشینتان خراب شده است ، با پرس و جو کردن دو نفر را پیدا می کنید.

به شما می گویند اولی 20 سال است که فقط پراید تعمیر می کند و هیچ ماشین دیگری را هم برای تعمیرات نمی پذیرد ، یعنی کلاً او را به اسم پراید می شناسند و دومی به غیر از پراید ماشین‌های دیگری هم تعمیر می کند.

حالا شما کدام را انتخاب می کنید؟

طبیعتاً عقل به صورت خودکار فردی را انتخاب می کند که بیشتر عمر خودش را در تعمیر پراید گذاشته است.

به مکانیک اولی در اصطلاح می گوییم نیچ!!

تعریف نیچ مارکتینگ در کسب و کار های بزرگ

نیچ مارکت باعث می شود کسب و کار شما مثل یک ماهی بزرگ در حوضی کوچک باشد و همیشه در دید مخاطبانتان قرار بگیرید.

نکته: در نیچ شدن به دو مورد توجه کنید :

  • بازار هدف شما باید به میزان مورد قبولی طرفدار یا علاقه‌مند داشته باشد تا همیشه فروش داشته باشد.
  • این بازار باید به گونه‌ای باشد که بتوانید محصولات یا خدمات را با قیمت بالا عرضه کنید ، در این صورت با پایین آمدن فروش باز هم سود بسیار خوبی نصیبتان می شود.

کسب و کارهای بزرگ خدمات متنوع می دهند

شباهت ، یکی از رموز پیشرفتِ کسب و کارهای بزرگ است.

باید یکی از موارد زیر را انجام دهید :

  1. روی محصول یا خدماتی که قبلاً به مشتری ارائه داده اید تمرکز کنید تا نیازهای آن‌ها بر طرف شود. مثلاً یک لوله کش باید همیشه نیاز مشتریانش را بر طرف کند و نباید آن‌ها را از دست بدهد یا فردی که کار خطاطی انجام می دهد می‌تواند قاب یا تابلو هم به مشتریان خود بفروشد.
  2. محصول یا خدمات مشابه برای مشتریان جدید آماده کنید و در زمان خرید به آن‌ها پیشنهاد دهید ، مثلاً کسی که در فصل تابستان تورهای تفریحی به جاهای خُنَک و خوش آب و هوا می برد ، می تواند در فصل زمستان برعکس عمل کند و مشتریان را به مکان‌های گرم ببرد.

اگر می خواهید کسب و کارتان بدون تغییرات زیاد رشد کند ، یکی از دو مورد بالا را انجام دهید.

کسب و کارهای بزرگ نمایندگی (فرانشیز) می دهند

فرانشیز چیست

یکی از راه‌های پیشرفت مشاغل کوچک فرانشیز است.

فقط باید دقت کنید که کیفیت محصولات یا خدمات پایین نیاید.

برندهای بزرگی مثل مک دونالد ، استارباکس و برگرکینگ نمونه‌های موفق فرانشیز هستند.

آن چیزی که باعث رشد کسب و کار در ایران و خارج از کشور می شود ، نمایندگی دادن است.

مدل فرانشیز به این صورت است که شما به افرادی اجازه می دهید تا محصولات یا خدمات شما را ارائه کنند ، امّا همه‌چیز به اسم برند شما انجام می شود.

پس اگر می خواهید نام کسب و کارتان در کوتاه‌ترین زمان به گوش همه برسد ، نمایندگی بدهید.

کسب و کارهای بزرگ صادرات می کنند

اگر توانایی صادرات محصولات خود را دارید حتماً این کار را انجام بدهید.

یک کسب و کار بزرگ با صادرات محصولاتش به بازارهای بین المللی ، باعث تقویت برند و افزایش درآمد می شود.

فقط مراقب باشید تا زمانی که آمادگی این کار را پیدا نکردید و آموزش‌های لازم را ندید ، دست به صادرات نزنید!

فروش محصول به بازارهای بین المللی موانع قانونی و سختی‌های فراوانی دارد و مجوزهای مختلفی می خواهد.

امّا در صورت دارا بودن توانایی و قدرت لازم در این زمینه ، حتماً آن را انجام دهید ، چون به رشد کسب و کارتان کمک زیادی می کند.

شرکت‌های بزرگ استراتژی دقیق دارند

استراتژی کسب و کارهای بزرگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کارهای بزرگ ، پیدا کردن استراتژی درست و صحیح است.

این که چگونه بهترین استراتژی را پیدا کنیم به موارد مختلفی بستگی دارد ، مواردی مثل : سرمایه یا پول ، تخصص کارمندان ، اهداف کسب و کار ، علایق مشتری و هدف‌های کسب و کار.

مقاله پیشنهادی :

یکی از اشتباهات بسیار بزرگ ، تقلید از رقبا و استراتژی آن‌ها است ، چون از اشتباهات آن‌ها اطلاعی ندارید.

بنابراین باید استراتژی مخصوص به خودتان را داشته باشید.

من برای پیدا کردن استراتژی مناسب ، رعایتِ موارد زیر را پیشنهاد می کنم :

  • چند ایده پیدا کنید که مخصوص کسب و کار شما باشد
  • طرح کسب و کار جدیدی را بر اساس ایده‌های انتخاب شده بنویسید
  • تمام جزئیات آن مثل : درآمد ، هزینه و نوع بازاریابی کردن را در طرح بیاورید
  • طرح کسب و کار را به صورت دقیق انجام دهید

جدول نمونه کسب و کارهای موفق و بزرگ

در این قسمت 10 کسب و کار بزرگ و موفق را به شما معرفی می کنم ، که می توانید با مطالعه در مورد آن‌ها ایده‌هایی به دست بیاورید.

نام شرکتمیزان درآمد سالانه (میلیارد دلار)
اپل274
مایکروسافت161
آمازون386
آلفابت136
برکشایر هاتاوی247
علی بابا72
فیس بوک70
آدیداس14 (طبق آمار سال 2013)
تویوتا252
فولکس واگن247
بنز90 (طبق آمار 2013)

مقاله پیشنهادی :

سوالات متداول شما

– مدل کسب و کارهای شرکت های بزرگ به چه شکلی است؟

رایج‌ترین مدل کسب و کارها به ترتیب زیر است :

  • اشتراکی (گرفتن اشتراک به صورت ماهانه در ازای ارائه خدمت یا محصولی ، مثل : شرکت HelloFresh)
  • باندلینگ ( بسته بندی چند محصول با هم و عرضه آن با قیمت پایین ، مثل شرکت برگر کینگ)
  • فریمیوم ( دسترسی ابزار به صورت آزادانه به مشتریان و گرفتن هزینه برای بعضی از ویژگی ها ، مثل : لینکدین و اسپاتیفای)
  • تیغ ( فروش محصولات حاشیه‌ای به همراه محصول اصلی ، مثل تولید کنندگان دستگاه ریش تراش که در کنارش تیغ هم می فروشند)
  • محصول به خدمت ( مثل شرکت‌های اجاره خودرو و تاکسی)
  • لیزینگ ( اجاره دادن محصول به مشتری )
  • جمع سپاری ( سایت های اینترنتی که کاربران به صورت رایگان در آن اطلاعات وارد می کنند ، مثل سایت ویکی پدیا و آپارات)
  • یک به یک ( شرکت هر کالایی که می فروشد ، پول یک کالای دیگر هم به خیریه می دهد و مردم را به فعالیت بشر دوستانه تشویق می کند ، مثل شرکت TOMS که در زمینه فروش کیف ، کفش و …. فعالیت می کند)
  • فرانشیز ( نمایندگی دادن به افراد دیگر ، مثل بستنی آیس پک)
  • توزیع ( شرکت‌ها محصولات را به صورت عمده می خرند و بعد به خرده فروشان می فروشند)
  • سازنده ( مثل شرکت‌های مونتاژ خودرو)
  • خرده فروش (از عمده فروش می خرند و به مشتریان می فروشند)

– مهم‌ترین نکته برای راه اندازی کسب و کار بزرگ چیست؟

دو نکته از همه مهم‌تر است :

  • دیدن آموزش رشد کسب و کار ، بازاریابی و فروش
  • کسب تجربه و شروع با کسب و کار کوچک

– چند ایده کسب و کار بزرگ که قابلیت درآمد بسیار بالا دارند را معرفی کنید؟

  • ساخت اپلیکیشن‌ های کاربردی
  • پرینت سه بعدی صنعتی
  • شرکت ارز دیجیتال
  • هوش مصنوعی
  • موتور و ماشین برقی
  • اینترنت اشیاء

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل یاد گرفتید که چگونه یک شغل کوچک را به کسب و کار بزرگ تبدیل کنید.

افرادی هم که به فکر راه اندازی کسب و کار بزرگ هستند ، با رعایت نکات بالا بهترین نتیجه‌ها را می گیرند.

باید به این نکته دقت داشته باشید که با انجام مواردی که در این نوشته آمده به صورت سریع رشد نمی کنید.

امّا اگر تمام نکات را با برنامه و مداوم انجام دهید ، بدون شک پیشرفت در انتظار شما است.

بنابراین در صورتی که یک ترفند جواب نداد ، خسته نشوید و دوباره با یک تاکتیک جدید به اهداف خود حمله کنید.

در آخر علاقه‌مندم که بدانم آیا این مقاله برای شما کاربردی و مفید بوده است؟

نظر خودتان را برایم در زیر بنویسید.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا 1

هنوز به این پست رای ندادی!!!!

معصومه برادران

من معصومه برادرانم و در این سایت، ایده‌ها و تجربیاتم رو در مورد کسب‌ و کارهای کوچک و خونگی با شما به اشتراک می‌گذارم. مطالب اینجا در ساختن یک کسب و کار و خلق یک زندگی جدید و بهتر یاور شماست. توی دنیای سایتم همراه من باش تا از کوچک شروع کنیم و بزرگ موفق بشیم.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا